‘Data binnenhalen is te gemakkelijk’

Het is goed dat het College Bescherming Persoonsgegevens onderzoek doet en Google op het matje roept. Dat vindt Bits of Freedom, een organisatie die opkomt voor digitale rechten. ,,Het is nu veel te makkelijk voor internetdiensten om zoveel mogelijk data binnen te halen'', aldus een woordvoerder.

Vaak wordt gebruikers alleen gevraagd om algemene voorwaarden te accepteren. ,,Dat gebeurt bij iTunes, Facebook, Googlediensten, apps, noem maar op. Ik ken bijna niemand die die voorwaarden leest. We gaan klakkeloos akkoord'', legt de woordvoerder uit. Door onderzoeken zoals door het CBP en een groeiend bewustzijn van de manier waarop bedrijven data opslaan, ,,komen we steeds meer in een situatie waarbij bedrijven moeten zeggen wat ze doen. Dat is lastig voor ze.''

Volgens Bits of Freedom konden bedrijven ,,10, 15 jaar lang'' stiekem data opslaan over gebruikers, die geen weet hadden van welke informatie er precies werd opgeslagen. Voor veel internetgebruikers is bijvoorbeeld onduidelijk dat Youtube van Google is en dat er gegevens kunnen worden gebruikt voor op specifieke personen gerichte reclames op sites die helemaal niet van Google zijn. ,,Mensen bellen bijvoorbeeld met de vraag waarom schoenenreclames ze op het internet achtervolgen. Als je het dan uitlegt, volgt de vraag hoe ze dat kunnen voorkomen.''

Dat kan volgens Bits of Freedom vrij goed. Dankzij zogenoemde plug-ins kan je voorkomen dat cookies op je computer komen en kan je trackers blokkeren. Daardoor kunnen diensten geen gegevens opslaan. ,,Je kan ook instellingen aanpassen en andere diensten gebruiken, zoals bijvoorbeeld een andere zoekmachine'', aldus de woordvoerder.

Mensen die toch gebruik willen maken van bijvoorbeeld Google hebben de dataverzameling nu ,,eigenlijk te slikken. Bedrijven hebben een enorme machtspositie. Of je accepteert de dataopslag, of je gebruikt geen Google. Maar het is vooral ook goed dat mensen weten dat er data verzameld worden.''

Europa werkt aan privacyregels die waakhonden zoals het CBP een grotere stok geven om mee te slaan, zo legt de woordvoerder uit. ,,Het is goed dat het CBP onderzoek blijft doen naar dit soort bedrijven en ook hogere boetes kan uitdelen.'' Die zijn nu niet dusdanig dat bijvoorbeeld Google ervan schrikt, maar dat gaat veranderen. ,,De boetes worden gekoppeld aan de jaaromzet van een bedrijf.''