Hartje islam is verboden terrein

Samenleving
door Admin
woensdag, 10 maart 2010 om 00:00
welingelichtekringen header 1
Je hoeft geen katholiek te zijn om het Vaticaan te bezoeken, geen jood om de Klaagmuur te zien, en geen boeddhist om de Dalai Lama te horen spreken. Maar de islam is het wereldje apart, zeker in haar bakermat, Saoedi-Arabië. Maureen Dowd, columnist voor The New York Times, bezocht dit land. En blijkbaar heeft ze het nog voor elkaar gekregen om te spreken met leden van het Saoedische koningshuis, om een aantal (niet al te gevatte, laten we eerlijk zijn) vragen over de staatsreligie aldaar te stellen. Open en eerlijk, als journalist met interesse in de cultuur die zo bruut zijn entree maakte in het Ameriaanse (en Westerse) politieke bewustzijn op 11 september 2001. Ze kwam echter bedrogen uit, zelfs het ervaren en leren kennen van de islam is verboden terrein voor niet-moslims. Het bleek al snel onmogelijk om een moskee te bezoeken als niet-moslim, en zeker als vrouw. De beste manier om de islam te 'ervaren', zo werd haar verteld, is door te luisteren naar een gebedsoproep op een rots aan de kust van de Rode Zee, buiten Mekka. Daar wordt je als journalist natuurlijk niet buitengewoon opgewonden van. Nog altijd niks geleerd over de radicale islam. Dan maar de koning vragen, dacht ze. Waarom niet de boel rond Mekka opengooien buiten het hoogseizoen, buiten de bedevaartstijd? Of een plek waar toeristen en journalisten op z'n minst wat informatie kunnen krijgen, vroeg Dowd een lid van de koninklijke familie. 'Nee. Uitgesloten.' Ergens is het begrijpelijk dat de Saoediërs zich niet de woede van de rest van de islamistische wereld op de hals willen halen door hun heiligdommen zomaar open te stellen 'Maar is er geen manier voor de Saoediërs om de islam wat licht te geven en het geloof terug te pakken van de radicalen die het, samen met de vliegtuigen op 11 september, gekaapt hebben?' 'Alleen in Mekka en Medina is de boel dicht,' antwoordde de hoogheid. Het staat in het heilige boek dat niet moslims er niet in mogen, omdat er ooit (ik gok in de zevende eeuw n. Chr) iemand een moskee ontheiligd heeft. 'De rest is volledig openbaar.' Volgens Dowd geen omschrijving die in Saoedi-Arabië veel betekenis heeft. 'Als je er niet in mag, moet je gewoon even naar de emir toe en toegang vragen, hij zal je dan persoonlijk meenemen'. Tuurlijk. Gewoon even naar de emir toe. Als het hem tenminste niet verboden is met buitenlandse niet-moslims te praten.