Het lot van de vrouw in Mekka

Een van onze favoriete boeken is Achter Mekka van Betsy Udink. Udink was destijds, in 1990, de vrouw van een Nederlandse diplomaat en beschreef tamelijk argeloos hoe het dagelijkse leven in Saoedi-Arabië was. Het is een bijzonder boek en al zal er intussen aldaar best iets veranderd zijn, ook een heleboel bleef bij het oude. Om het vriendelijk te zeggen: Achter Mekka toont de lezer dat het op deze wereld zeer divers kan toegaan. Vrouwen komen er in het boek van Udink bijzonder bekaaid vanaf, en de meesten weten niet te ontsnappen aan een soort slavenbestaan. Waarbij steeds opnieuw wordt verwezen naar ‘eeuwenoude’ religieuze regels waar – helaas, helaas – niemand zich aan kan onttrekken. Maar wonderen zijn de wereld nog niet uit, luister naar wat The Economist hier vandaag over schrijft. Een hoge geestelijke in Mekka, Ahmed al-Ghandi, achtte het niet langer noodzakelijk dat bij het dagelijkse gebed (5 keer) mannen en vrouwen gescheiden worden. Hij wekte daarmee de toorn op van de groot moefti die zei dat moslims die niet gescheiden bidden in de hel terecht komen. Al-Ghamdi werd dan ook uit zijn ambt ontheven, maar even later was hij weer terug! Het kan niet anders, zo beweert The Economist, of er is een schisma in de hoogste religieuze kringen in Mekka, waarbij ook de koninklijke familie zich in het debat zou hebben gemengd. Ook het verbod op vrouwen achter het stuur is ter discussie komen te staan. Dit oude gebod voorkomt dat vrouwen achter de rug van hun man een tochtje met de auto maken en wie weet daarbij in de richting van een niet moslim rijden met alle goddeloze gevolgen vandien. The Economist houdt het er op dat de positie van vrouwen in het koninkrijk heel langzaam verschuift. Richting moderniteit.

Bron(nen):   The Economist