Ook aan dikzakken kun je goed verdienen

Inmiddels is 28 procent van de volwassen Amerikanen te zwaar en lijdt aan overgewicht. Zoiets is ongetwijfeld intens verdrietig en verontrustend, maar het is ook, zo zou Harrie Mens zeggen, ‘een business opportunity.’ 
Dus terwijl dokters en dietisten tegen dikzakken zeggen dat ze moeten afvallen, doet de kledingindustrie goede zaken op een nieuwe markt die verrekte groot aan het worden is en zich weinig aantrekt van de recessie.
Nu het marktaandeel van de xxl’ers zo groot is, wordt er bij winkeliers op gehamerd een deel van de winkel te reserveren voor de extra grote maten. En dat de pashokjes en passant moeten worden verbouwd om nieuwe klanten de gelegenheid te geven zich om te kleden, moet maar voor kenisgeving worden aangenomen.
Grote kleren zijn een stuk duurder om te maken. Je gebruikt meer grondstoffen en soms zijn de gangbare machines niet bruikbaar en moet worden uitgeweken naar speciale apparatuur. Bovendien nemen grote kleren meer winkelruimte in, dus ook de retailer wil meer geld zien voor de grote spullen.
Wat hier allemaal tegenover staat: dikke mensen, vooral dikke vrouwen, hebben er veel geld voor over om er leuk uit te zien. Reden voor de industrie om deze groeiende groep klanten zo veel als het maar kan op hun wenken te bedienen.

 

 

Bron(nen):   The New York Times