In de buik van de aarde

Neat is de afkorting van een reusachtig spoorbouwwerk dat dwars door de Zwitserse Alpen wordt ontwikkeld. Het heet voluit ‘Neue Eisenbahn-Alpentransversale’ en de bedoeling is dat de spoorverbinding tussen Zürich en Milaan aanmerkelijk sneller zal worden. In totaal wordt hiertoe 151 kilometer aan nieuwe tunnels gegraven.
Vandaag Neem de Neue Zürcher Zeitung de lezer mee onder de grond, want het graafwerk is op een haar na gevild.
De nieuwe Alpentunnel is 7 kilometer langer dan de Kanaaltunel en daarmee de langste ter wereld. De reistijd tussen Zürich en Milaan is dadelijk met een uur bekort (van 3.40 uur naar 2.40 uur) en zowel reusachtige hoeveelheden vracht- als personenvervoer zullen dadelijk per trein door de Alpen gaan en niet langer de wegen verstopt houden.
Op 14 oktober zit het graafwerk erop en dan kan de bouw van het spoorwegstelsel ondergronds beginnen. Van noemenswaardige tegenslagen is nauwelijks sprake, van grote budgetoverschrijdingen evenmin. En de bouw verloopt ook volgens het schema dat de Zwitserse ingenieurs hadden berekend. 
Dit artikel is een onverwachte opsteker voor degene die stiekem denkt dat bijna alles wat de overheid aanpakt in een puinhoop verandert. 
Zolang Zwitsers de baas zijn, gaat alles goed.

Bron(nen):   Neue Zürcher Zeitung