Als je in de foute rij staat…

Niemand heeft in deze tijd nog het geduld om in de rij te staan en het aardige is: dat hoeft u ook steeds minder te doen. Vandaag meldt de Neue Zürcher Zeitung hoe allerlei bedrijven en instellingen studeren op de lange rij en wat ze daaraan denken te kunnen doen.

Een goede oplossing is dat iedereen een nummer trekt, terwijl er meerdere loketten zijn. Dat staat iedereen in dezelfde rij en is er aan 1 loket oponthoud, dan schuiven de klanten door naar andere loketten.

Bij grote supermarkten bestaat steeds vaker de gewoonte dat er een extra kassa open gaat, zodra aan andere kassa’s meer dan 3 mensen in de rij staan. Omdat aan de kassa de producten worden gescand, is 3 klanten voor je niet veel – binnen enkele minuten ben je aan de beurt.

Wat ook kan op steeds meer plaatsen: zelf je producten scannen en dan nog even langs de kassa om af te rekenen – gaat beslist sneller. 

Op vliegvelden en stations bestaan goede ervaringen met kaartjes die je uit een automaat koopt: gaat vliegensvlug en je betaalt met je betaalkaart.

In Zürich en Bazel zijn op grote stations zogenaamde Infopoints ingericht: een functionaris hoort eerst uw wensen aan en beslist vervolgens naar welk loket u het beste kunt gaan – werkt goed en snel.

Uitkomst van al deze vernieuwingen: u staat steeds korter in de rij of helemaal niet in de rij. Lang geleden schreef Bob den Uyl een hilarisch verhaal over hoe hij altijd in de verkeerde rij stond en wat daaraan te doen is (niet in rijen gaan staan met echtparen, oude vrouwtjes en gastarbeiders), maar die kennis is verouderd en behoort tot het verleden. In de toekomst zijn we allemaal snel aan de beurt.

Bron(nen):   Neue Zürcher Zeitung