‘Verdwijnen van vliegtuig van de radar lijkt steeds meer op opzet’

De communicatie met Malaysia Airlines Flight 370  werd niet op een en hetzelfde moment verbroken, zoals je zou verwachten bij een ramp. Het ene systeem bleef het iets langer doen dan een ander communicatiesysteem, zoals je juist zou verwachten bij systemen die worden uitgezet. Volgens twee Amerikaanse betrokkenen die ABC aan het woord laat wijst steeds meer op iets anders dan een ramp. De Wall Street Journal blijft ook bij zijn verhaal dat de communicatiekanalen van de motoren nog vier uur signalen bleven uitzenden, nadat het toestel van de radar verdween.

Amerikaanse onderzoekers ‘zijn er van overtuigd dat er expres is ingegrepen’, schrijft ABC.

Als het toestel inderdaad 4 uur langer in de lucht is geweest dan aanvankelijk werd aangenomen is de kans dat het wordt gevonden aanzienlijk kleiner

Bron(nen):   Wall Street Journal  Business Insider    

3 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. Vogelbeest

    Bij mijn weten gebruikt de burgerluchtvaart niet echt radars, maar een systeem wat de signalen van de transponders van verkeersvliegtuigen in kaart brengt. Echte radars worden alleen nog maar door militairen gebruikt. Het uitzetten van de transponder is voldoende om het systeem van burgerluchtvaartsystemen te laten verdwijnen.
    Wellicht een lezer die hier meer over weet??

    • André Somers

      Een (moderne) transponder is een systeem dat reageert op een radarsysteem dat de transponder “ondervraagt”. Zo kan de transponder meer doorgeven aan het radarsysteem, waaronder vluchtnummer, hoogte, vector en positie. Zo kan het radarsysteem in meer gedetailleerde gegevens weergeven, maar het is nog altijd radar. Het is niet zo dat vliegtuigen zonder transponder per definitie onzichtbaar zijn op burgerluchtvaart radar systemen. Hooguit worden ze in het beeld eruit gefilterd.

      (in antwoord op Vogelbeest)
    • IwanovKapotjeplov

      Je hebt tegenwoordig allerlei systemen:

      1. Primaire radar:
      Dit type radar zendt sterke electromagnetische pulsen uit en meet de relfecties daarvan. Die reflectie kan veroorzaakt worden door van alles: windmolens, hoge gebouwen, auto’s op de snelweg en vliegtuigen. Door filtermechanismen weet men redelijke goed te bepalen welke refelcties van vliegtuigen afkomstig zijn. Dit soort radar kan alleen positie bepalen. Er zijn wel 3-D primaire radars die ook hoogte meten, maar die worden alleen door de militairen gebruikt.

      2. SSR en Mode-S radar
      Dit type radar zendt electromagnetische pulsen uit die de transponder aan boord van het vliegtuig triggert om gegevens terug te zenden. Uit het antwoord kan de positie, een indentificatiecode en de hoogte van vliegtuig worden opgemaakt. Bij Mode-S radar zijn er nog een paar zaken extra die worden meegestuurd.

      3. ADS-B
      Dit is een systeem waarbij het vliegtuig via de transponder periodiek gegevens van de boordcomputer mbt positie, hoogte, indentificatiecode, etc wordt verzonden. Deze datastroom kun je dan op de grond met een simpele antenne opvangen.

      Van al deze systemen is alleen de primaire radar volledig onafhankelijk van het vliegtuig. Zet de piloot de transponders uit, dan is SSR/Mode-S en ADS-B uit de lucht. Vandaar dat er in het Europese luchtruim nog steeds primaire radardekking is, ondanks dat primaire radar onnauwkeurig en duur is.

      (in antwoord op Vogelbeest)

Reacties niet toegestaan