De waxjasgeneratie (twintigers) is moe van mode en van de virtuele wereld

Samenleving
zaterdag, 02 april 2011 om 00:00
welingelichtekringen header 1
NRC Handelsblad heeft onder Nederlandse jongeren een nieuwe stroming ontdekt. Ze zijn in de twintig, artistiek georiënteerd, wonen in de grote steden en haten met z’n allen de hokjesgeest. Ze lopen in klassieke kleding (waxjassen, ribbroeken, penny loafers) met een Penguin-pocket onder de arm ‘als accessoire'. Verder verafschuwen ze digitale fotografie en eten ze bewust. De jongens zijn te herkennen aan hun jarenvijftig haar. De meisjes doen niets met hun haar. Op school droegen ze glimmende leggings en tweedehands trainingsjacks. Nu zijn ze ‘moe van mode’. De drijfveren van de ‘waxjasgeneratie’? NRC tekende ze op in Amsterdam en Rotterdam, in koffiehuizen waar laptops verboden zijn, en op de pont over het IJ. “Na een periode waarin we geld verbrasten, hebben we behoefte aan tijdloosheid gekregen. We vinden de virtuele wereld te snel geworden en verlangen nu naar rust en simpelheid. En: “Onze immateriële wereld is zo groot geworden. Mijn computer is een ontastbaar verlengstuk van mijn hoofd. Daarom heb ik behoefte aan iets fysieks. We grijpen terug naar oude materiële dingen om in balans te blijven.”