Malafide internetbedrijven misleiden tieners

Geld lospeuteren van minderjarigen, het was nog nooit zo makkelijk als in het internettijdperk. In Trouw een artikel over hoe dat er aan toegaat: tieners zoeken een leuke ringtone of willen een spelletje spelen. En met een paar muisklikken zitten ze vast aan een abonnement van een paar tientjes per maand. Talloze ouders hebben hierover geklaagd.

Een voorbeeld: tijdens een gratis spelletje verschijnt een pop-up dat je Spotify gratis kunt downloaden. Je wordt doorgeleid naar de site van Mr. App, waar naast Spotify en Whatsapp andere nieuwe apps gratis te krijgen zijn. In de kleine lettertjes staat dat het om een abonnement gaat dat 5 euro per week kost en automatisch wordt verlengd. Een tiener denkt Spotify te nemen, maar krijgt daar een abonnement op Mr. App bij.

Dat is tegen de regels: een abonnement moet bewust worden afgesloten door een sms of een klik op een ‘aan’-button. Ook moet er een waarschuwing duidelijk zichtbaar zijn dat het om een abonnement gaat en dat kinderen onder de zestien toestemming moeten hebben van hun ouders.

De Commissie Handhaving van de stichting Gedragscodes Mobiele Diensten kan de misleidende websites aanpakken. Zo verhulde het bedrijf ITSM Solutions afgelopen januari een abonnement met een gratis kerstkaart. Daarmee verdiende het 25.000 euro per week. Het bedrijf moest de campagne direct staken, kreeg een boete en moest de abonnementsgelden terugbetalen aan de consumenten.

Op de website payinfo.nl kun je nagaan waar vreemde bedragen op je telefoonrekening vandaan komen.

Bron(nen):   Trouw