Hoe je je angst zelf kunt overwinnen

We zijn bang voor van alles. En die angsten kunnen je leven vervelender maken dan nodig is. Psychiater en psychotherapeut Peter Zwanzger geeft in de Suddeutsche Zeitung onconventionele adviezen over hoe je jezelf kunt wapenen tegen je angsten. Volgens hem kun je een eind komen door zelf aan je angst te werken. Door je angst te herkennen en hem onder de knie te krijgen.

"Je kan angst actief tegengaan als je eenmaal je angst herkent. Vooral als de angst nog niet pathologisch is of als de angststoornis net begint, is het mogelijk om jezelf te helpen. In het beste geval kan dit ook de ontwikkeling van een ziekte voorkomen."

"Het is vaak al een hele prestatie om te beseffen dat er veel angst in je zit; dat je misschien angstiger bent dan je vrienden. En dan komt de volgende stap:  wat is er eigenlijk aan de hand dat ik zo gestrest reageer? Wat zit me dwars? Waar ben ik bang voor?"

"Als je weet wat er aan angst in je zit kan je je beter voorbereiden op moeilijke situaties. Als ik weet dat conflicten op het werk me dwars zitten, kan ik me intern wapenen. Ik kan bijvoorbeeld een uur per dag nemen om me voor te bereiden op het volgende moeilijke gesprek en doornemen hoe het de vorige keer was. Wat was moeilijk, hoe kon ik er deze keer op reageren en wat heeft mij de afgelopen tijd geholpen. Dat kan vaak zonder therapeut als je er op tijd bij bent."

"We kunnen oefenen om onze angsten een beetje af te leren door ze onder ogen te zien."

Je moet wel echt je best doen om succes te hebben. Je moet niet alleen besluiten aan je angst te werken, je moet het ook echt doen.  Een duidelijk plan van aanpak is daarom noodzakelijk; je moet in je agenda zetten wanneer je welke stap zet. Anders blijft het hangen, want het vergt energie om je angsten te overwinnen."

Bron(nen):   Suddeutsche Zeitung