Passagiers van verdwenen toestel al gestikt voor de crash
Uit een nieuw geopenbaard rapport over vlucht MH 370 blijkt dat de 239 inzittenden dood moeten zijn geweest voor het vliegtuig - ergens - neerstortte.
Volgens dat rapport was de hoeveel zuurstof die aan boord was niet voldoende om de inzittenden tot het eind van lucht te voorzien. Ze zullen dus al dood zijn geweest - gestikt - voor het toestel neerstortte.
De enige theorie die nog over is luidt als volgt. Het vliegtuig is opzettelijk - dus vermoedelijk door (een van) de vliegers op een verkeerde koers gezet, in zuidelijke richting. Op enig moment zijn de piloten bewusteloos geraakt en gestorven en is het toestel nog een tijd door blijven vliegen, tot de brandstof op was
Independent
Bron(nen):
Zolang de motoren werken en de druk in de cabine op peil is, is er zuurstof in een vliegtuig. De lucht die passagiers inademen is nl de buitenlucht die door de motoren is gecomprimeerd tot dezelfde druk als in de cabine heerst.
Het rapport zal waarschijnlijk doelen op de situatie nadat de motoren waren uitgevallen omdat de brandstof op was. De glijvlucht van vlieghoogte naar zeeniveau duurde langer dan de noodvoorziening zuurstof kon leveren.
De zuurstof die je krijgt uit de bekende maskers die van boven komen vallen komt uit flessen die genoeg hebben voor ong 12 minuten. De daling naar zeeniveau kan inderdaad wel langer duren, maar lang vóór die tijd zit je alweer op een hoogte waar je normaal kunt ademen. Bovendien krijgen de piloten meer, om voor de hand liggende redenen.
Alles bij elkaar, toch niet zo heel waarschijnlijk.
(in antwoord op kletsmajoor)Wat zouden de onderzoekers dan bedoeld kunnen hebben?
(in antwoord op Recoloniser)Goeie vraag. Ik geloof dat er zo’n 10 jaar geleden eens een Cyprus Air 737 op de automatische piloot van Cyprus naar Athene is gevlogen, maar ipv daar te landen vloog hij rechtdoor en crashte uiteindelijk ergens in Noord-Griekenland.
(in antwoord op kletsmajoor)Een Griekse F16 vlieger had daarvoor gezien dat de beide piloten dood of bewusteloos over hun stuurkolommen hingen.
De grondoorzaak werd uiteindelijk herleid naar een switch van de airco die het grondpersoneel in de ‘Test’ stand had laten staan. De piloten hadden om onduidelijke redenen dit overgeslagen bij hun pre-flight check.
Nou denk ik dat Boeing inmiddels wel wat re-design op die switch zal hebben gedaan, zodat je niet meer naar vlieghoogte kunt stijgen met dat ding in de Test stand, maar misschien zijn er nog andere gaten in het systeem. Tot we de wrakstukken en de flight recorders vinden blijft het giswerk.
Ja, een variant op het scenario van die 737 vlucht van Helios Air houd ik ook voor mogelijk. Met dit verschil dat bij MH370 op kruishoogte tenminste één vlieger nog bij bewustzijn was. Hij maakte het laatste radiocontact maar meldde geen problemen. Dan zou na het laatste radiocontact de drukregeling defect moeten zijn geraakt zonder dat de vliegers het merkten of met opzet uitgezet moeten zijn.
(in antwoord op Recoloniser)Helios Air, right. Vlgs mij hadden ze daar later ontdekt dat iemand van het cabinepetsoneel nog leefde toen het vliegtuig crashte.
(in antwoord op kletsmajoor)Al met al hebben we nog geen idee hoe die kist een paar duizend km terechtkwam van waar hij hoorde te zijn.