Op weg naar eenvoud, weg van de stress

9 tips voor een eenvoudig, ontspannen en plezierig leven

  1. Neem kleine stappen
    Als je ergens tegenop ziet als een berg en niet weet waar je moet beginnen, raak je ontmoedigd. Om je doel te bereiken, is het beter om te denken in termen van fasen en stappen. Kijk vooral naar hetgeen haalbaar is op de korte termijn. Als je iets moet doen wat je heel vervelend of beangstigend vindt, besteed er dan in eerste instantie 5 minuten per dag aan. Langzaam maar zeker komt je doel toch dichterbij.
  2. Ruim regelmatig op
    Oude kleding, medicijnen die je niet meer neemt en meer van dat soort troep vult je kasten. Hoe kom je daarvan af? Vraag je af wat belangrijk is en wat overbodig of onbruikbaar is. Opruimen is constructief: je hoeft niet meer constant naar je spullen te zoeken. Zo hou je tijd over om te ontspannen. Het creëert ruimte in je omgeving, maar ook in je hoofd. Alles is beter te overzien. En het laat je nadenken over je koopgedrag.
  3. Concentreer je op je sterke punten
    Prioriteiten stellen is belangrijk, maar daarvoor moet je wel keuzes maken. Tijd nemen voor jezelf, betekent minder tijd voor je gezin of je vrienden. Vraag jezelf af: Wat is écht belangrijk voor mij? mijn familie? mijn partner? mijn werk? mijn gezondheid? En ga voor jezelf na hoe zich dat uit in je dagelijks leven. Hieruit blijkt hoe betrokken je bent bij anderen en hoe het staat met je zelfwaardering.
  4. Focus op het heden
    Het verleden kun je niet veranderen en de toekomst heb je niet in de hand. Vaak maken we ruzie over dingen uit het verleden. Of we leggen teveel druk op iemand om een toekomstig ideaal te verwezenlijken. Als je een rustig en onspannen leven wil leiden, zeg je tegen jezelf: Ik heb nagedacht over het verleden – hoe ik dat ervaren heb – en over de toekomst – wat ik graag zou willen – maar wat kan ik NU doen?
  5. Las af en toe een pauze in
    Een paar minuten is al genoeg. Geniet van dat moment. Richt je op dingen om je heen: een paar mussen, een vlinder, dauwdruppels op het gras, … Laat datgene wat je net geleerd of gedaan hebt even bezinken voor je weer verder gaat.
  6. Benoem wat niet goed gaat
    We bedenken overal een reden voor. ‘Mijn vriend heeft me al 2 dagen niet gebeld: hij vindt mij niet belangrijk genoeg’. We projecteren onze angsten op anderen in plaats van na te gaan wat er echt aan de hand is. Als je je beperkt tot de feiten en je bewust bent van je eigen behoeften en emoties, ontstaan er veel minder misverstanden. En als je iemand aanspreekt op zijn gedrag, gebruik dan de ik-vorm. ‘Ik vroeg me af waarom je niet belde. Ik was bang dat …’ in plaats van ‘Jij denkt altijd alleen aan jezelf … ‘.
  7. Laat los
    Er zijn constant dingen die onze aandacht trekken. Ik typ een tekst, er komt een e-mail binnen, iemand meldt zich aan op msn, de telefoon rinkelt,…. Zoek iets op internet en de kans is groot dat je 20 dingen vindt en niet eens meer weet wat je zocht. We beschikken eerder over teveel dan over te weinig informatie. We zien door de bomen het bos niet meer. Laat het los: je mails kunnen best even wachten. Zet je telefoon uit als je rustig wil werken.
  8. Doe 1 ding tegelijk
    Niemand kan multitasken (WIK). Maak eerst 1 taak af voor je met de volgende begint. Of als het om een grote klus gaat die veel van je vergt: besteed er dan 1 uur aan en ga daarna met iets anders verder. Maak een lijstje met wat je allemaal nog moet doen en plan dat in. Over een taak die voor morgen gepland is, hoef je je nu niet druk te maken.
  9. Lees WIK
    Zo kun je veel tijd en geld besparen, omdat je niet meer al die kranten hoeft door te spitten. Tijd en geld om aan leukere dingen kunt besteden. En je vindt hier tips om je leven nog eenvoudiger en aangenamer te maken.

Bron(nen):   Psychologies