‘Rebellen erkennen neerhalen MH17’

Het AD doet verslag van het feit dat de New York Times over een audiobestand beschikt met gesprekken tussen de (vermoedelijke) separatisten in Oekraïne en Russische officieren. De gesprekken dateren van vlak na het neerstorten van het vliegtuig. Het AD concludeert dat het neerschieten van het vliegtuig een pijnlijke vergissing zou kunnen zijn.

Gisteren bleek al dat Oekraïense rebellen mogelijk gebeld hebben met Rusland over de crash.

Dit is wat er gezegd wordt: “We hebben dertig minuten geleden een vliegtuig neergeschoten. Het viel in brokken naar beneden in de buurt van de Petropavlovskaya-mijn.” Dan blijkt dat er iets mis is: “Er zijn geen wapens, het was een burgervliegtuig. Ik zie persoonlijke bezittingen, medische spullen, handdoeken en toiletpapier.” Dat laatste wordt gezegd door de Russische officieren.

Daarna lijkt het of er geconcludeerd wordt dat het om een burgervliegtuig gaat: “Op tv zeggen ze dat het om een Oekraïens transportvliegtuig gaat, een AN-26. Maar er zit een logo van Malaysia Airlines op. Wat deed zo’n vliegtuig in dit gebied?” Op de vraag van de rebel wordt gereageerd met: “Dat betekent dat er spionnen in het vliegtuig zaten. Ze hadden hier niet moeten vliegen, er is een oorlog gaande.”

Volgens de Oekraïense inlichtingendienst SBU hebben zij enkele mannen in het audiobestand kunnen herkennen, zoals separatisten commandant Igor Bezler en Valsili Geranin, kolonel bij de Russische militaire inlichtingendienst. Er is nog niets officieel bevestigd.

Bron(nen):   AD      

8 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. Dead Silence

    Een collega van mij zat met z’n vrouw en twee kinderen in dit vliegtuig. Rust in vrede.

  2. Floris Maaskant

    Het is maar helemaal de vraag hoe dit nu in elkaar zit. Door getuigen op de grond zowel als door luchtverkeersleiders is verklaard dat het vliegtuig kort voor de crash begeleid werd door twee gevechtsvliegtuigen uit Ukraine. Dat geeft een heel ander plaatje aan de zaak.

    Het kan zijn dat zij in de ‘schaduw’ van het verkeersvliegtuig meevlogen om de radar van de opstandelingen te misleiden en zich op enig moment uit deze ‘schaduw’ los te maken om plots acties uit te voeren. Immers zij hebben de afgelopen weken ook gemerkt dat de opstandelingen beschikten over hoogwaardige luchtverdediging. Het risico wat toen ontstaan is dat de opstandelingen het wel gezien hebben maar niet begrepen hebben dat ze op een verkeersvliegtuig schoten en dachten dat het derde vliegtuig ook een militair vliegtuig was. Immers zij hebben geheel geen belang bij deze actie, het is dus een ongeluk in dat geval.

    Ernstiger zou het zijn als de twee gevechtsvliegtuigen expres mee vlogen met een verkeersvliegtuig om te proberen grond radar te misleiden om hen te laten denken dat een aantal gevechtsvliegtuigen een aanval gingen doen in het gebied van de separatisten, dus bewust het verkeersvliegtuig in gevaar brachten. Hiermee bewust een raket aanval vanaf de grond veroorzakend om de separatisten een verkeersvliegtuig met onschuldigen te laten neerschieten met als doel daar zelf geo-politiek profijt van te trekken. In dit geval was het geen ongeluk en was het een zogenaamde fals-flag operatie. Allerlei partijen kunnen hier voordeel uit hebben willen halen. Zelfs binnen Ukraine zelf zijn allerlei partijen die achter de schermen strijden om de macht strijden en trekken aan touwtjes, en dan bedoel ik niet de separatisten in het oosten. Daarnaast zou de VS in zijn handen vrijven als dit conflict escaleert tot een grote regionale oorlog al doet John Kerry voorkomen of hij juist vrede willen in deze regio, niets is minder waar! De VS heeft een legio aan redenen om hier een enorm conflict van te willen maken.

    Al met al, genoeg redenen om bijzonder kritisch te zijn ten opzichte van main stream media en makkelijke aannames, stel jezelf altijd de vraag, wie profiteert hier nu van? Alleen in het geval van een echt ongeluk (het per ongeluk indrukken van een knop etc.) zal dit door de separatisten gedaan zijn in alle andere gevallen zijn er andere krachten aan de gang.

    Toch hadden vliegtuigmaatschappijen en veiligheidsdiensten al lang in moeten zien dat het vliegen boven oost Ukraine niet meer veilig was. Het is laksheid geweest van de diensten dat dit heeft kunnen gebeuren.

    • Peter

      Iedereen was te voorzichtig en had gehoopt op een liefdevolle einde. Echter was de werkelijkheid anders en nu dringt dat tot al die botte hersens door dat ze nu te ver door gezakt zijn.
      Als jij een vliegtuig neerhaalt na het zoveelste zinloze staakt het vuren en de ander ervan beschuldigt gewoon door te gaan dan heb je toch wel een enorme plaat voor je kop of je wilt maar 1 ding: winnen.
      En dat doen de rebellen ook daar.
      De regering in Kiev is machteloos. In een groot gebied hebben ze niks te vertellen. Ze vechten met alles wat ze hebben en dat is niet veel.
      Waarom hebben ze die luchtdoelraketten nodig ? De Russen vliegen daar niet naar mijn weten en de rebellen hebben geen vliegtuig.
      Of toch ? Wordt ons niet alles verteld ?

      Natuurlijk zijn het allemaal provokaties, maar iedereen behoudt het recht er niet op in te gaan.

      (in antwoord op Floris Maaskant)
  3. Oh_Oh_SarCastro

    @Floris Maaskant
    Maar als MA het advies van de Amerikaanse en Europese luchtvaartautoriteiten en de burgerluchtvaartorganisatie van de Verenigde Naties ICAO had opgevolgd, was het vliegtuig niet eens in het luchtruim geweest. Ik gok zomaar dat er uit kostenoverwegingen is gekozen om dat advies te negeren.

    • Floris Maaskant

      Dat lijkt mij ook… We wilden toch met z’n allen zo goedkoop mogelijk? Daar houden wij Nederlanders toch zo van? Als pietje goedkoper is dan klaasje kies ik toch pietje? Ik ben toch niet gek! Here you have it… Hoewel ik er vanuit ga dat de meeste maatschappijen het risico namen. Wetende hoe snel de consument kiest voor een vlucht die een paar Euro goedkoper is.

      (in antwoord op Oh_Oh_SarCastro)
      • Peter

        Nu maak je een klein denkfoutje. Ik vlieg sowieso al niet, maar als ik had gevlogen was ik daar met een wijde boog omhoog gegaan. Reisadviezen worden nooit lang van tevoren gegeven. En nu was men nog altijd van mening dat dit nooit zou eskaleren. Als ik Putin was had ik hetzelfde gedaan: haal maar eens lijntoestelletje neer. Ik verdoezel alle bewijzen en spreek het tegen dat jullie het waren.

        Maar wie zaten er allemaal in het vliegtuig ?
        Alleen geen Amerikanen.
        En een vergissing was het zeker niet.
        Met geen Amerikanen, maar wel veel Nederlanders.
        En Nederland stelde zich nog steeds mild op.
        Denkend dat de Russen nog steeds vrienden zijn ?

        Ja, dit is gewoon een openlijke oorlogsverklaring aan Nederland en de EU met zijn irritante bemoeienissen.
        Rutte zal na het laatste bericht wel tot inkeer komen en forse maatregelen gaan treffen.
        Sankties helpen hier niet meer.
        Het is overduidelijk dat de rebellen hier achter zaten.
        En met opzet. In opdracht van Putin. Het is hem gelukt. Kijken hoe ver die kan gaan.

        (in antwoord op Floris Maaskant)
  4. AvdBoom

    De waarheid kon nog weleens heel onaangenaam worden. Rutte rust niet, naar hij zegt, voor de onderste steen boven is, die man krijgt geen rust meer, want een onderzoek wordt onmogelijk gemaakt door separatisten en bewijsmateriaal is al weggesluisd door de fascisten van Putin.

Reacties niet toegestaan