Trendspotters: wat zien zij dat wij nog niet zien?

Samenleving
donderdag, 12 januari 2012 om 00:00
welingelichtekringen header 1
Maarten Leyts en Tom Palmaerts werken voor het trend- en jongerenmarktonderzoekbureau Trendwolves:
  • 'Do it yourself' wordt 'Do it together'
    Jongeren vinden samenwerken belangrijk. Ze delen informatie, tips en trucs op een heel bewuste manier met mensen die ook iets voor hen kunnen betekenen. Er komt vraag naar kleine netwerken: online, maar ook offline.
  • Jonge entrepreneurs zijn de nieuwe rebellen
    Creativiteit is een van de belangrijkste aspiraties van jongeren. Jonge entrepreneurs zoals Mark Zuckerberg zijn rolmodellen. De vernieuwings- en onderscheidingsdrang is groot. Een eigen onderneming opstarten is een nieuwe vorm van rebellie. Een positieve rebellie, want ze beroepen zich niet op bestaande systemen.
  • Streven naar duurzaamheid
    Door de groeiende informatiestroom groeit het collectief besef. Ons ecosysteem staat onder immense druk, ideologieën, culturen en godsdiensten botsen, traditionele systemen en instellingen vervallen. Onze creativiteit zal innovaties brengen die nodig zijn om duurzaamheid te verzekeren.
Herman Konings, psycholoog en zaakvoerder van Pocket Marketing/ nXt:
  • Zelfbecijfering
    Je kunt steeds gemakkelijker je eigen gedrag opmeten. Nike was een van de eersten met de joggingapplicatie waarmee je afstand, tijd en hartslag kunt meten. Nu kun je ook je slaappatroon, bloeddruk en hartslag met een eenvoudige app constant volgen.
  • Mensen hebben behoefte aan afstemming
    Niemand wil zijn keuzevrijheid opgeven, maar er is wel nood aan een systeem dat ons helpt te kiezen en beslissingen nemen. Je zou bv. je wekker kunnen afstemmen op je slaappatroon zodat je enkel gewekt wordt als je niet in je diepste slaap zit.
Nik Baerten van Pantopicon, bureau voor toekomstverkenning:
  • Wat zijn bedreigingen? Wat zijn kansen?
    Hoe kun je kansen herkennen en verzilveren? Wat als we straks vlees kunnen printen? Wat als we in een stakeholderdemocratie terecht komen? Wat als de stad volledig in onze voeding kan voorzien?
  • De technologie haalt de realiteit in
    We kunnen ons genoom in kaart laten brengen. Hoe gaan wij als maatschappij om met die informatie? Wat als we bepaalde dingen liever niet willen weten? Wat betekent dit voor de overheid? Bedrijven? Artsen? Consumenten? Hoe gaan we met privacy om?
  • De wereld verandert niet sneller, ons perspectief wel
    We zien de wereld overal tegelijk veranderen. Een uur nadat iets gebeurd is in China, weten we het allemaal hier.
  • Dit is het tijdperk van de creatieve mens
    Je krijgt meer ideeën als je naar anderen luistert. Er was de industriële samenleving, dan de kennismaatschappij. Daarna de droommaatschappij waarin ervaringen primeerden, experiences. Nu breekt het creatieve tijdperk aan.
Steven Van Belleghem van marktonderzoeksbureau InSites Consulting en professor marketing aan Management School Vlerick in Brussel:
  • Power to the people
    In de Fortune 1000-lijst staan nu 70% andere bedrijven dan 10 jaar geleden. De nieuwe succesvolle bedrijven maken op een slimme en positieve manier gebruik van het enthousiasme van hun klanten. Door de kracht van consumenten te integreren in de besluitvorming stijgt de kans dat de trouwe klant de beslissingen ondersteunt.
  • We willen verhalen horen
    Medewerkers van bedrijven moeten op een authentieke manier vertellen waar het bedrijf voor staat. Dan is het als consument gemakkelijker om een emotionele relatie op te bouwen. Sociale media zijn daarbij belangrijk.
Bron(nen): Knack