Proppen, duwen en vooral staan: ‘De NS zakt door de ondergrens’

Er rijden sinds kort minder treinen en de treinen die rijden zijn korter. Reden: te weinig personeel. Gevolg: de treinen zitten soms zo stampvol dat mensen moeten wachten om in de volgende te mogen staan.

De afgelopen twee maanden vielen respectievelijk 11 en 8 procent van de treinen uit, tegenover minder dan 3 procent eind vorig jaar. Op het overvolle spoornetwerk van Nederland leidt dit meteen tot grote problemen.

Reisorganisatie Rover ziet dit terug in het geëxplodeerde aantal klachten dat is binnengekomen. En dat terwijl het aantal reizigers nog maar op 80 procent zit van het aantal voor de coronacrisis.

De situatie op het spoor wordt voorlopig alleen maar erger. Vanaf december gaan er nog eens 10 procent minder treinen rijden. De treinen die rijden zijn korter. Dat komt doordat de NS als regel hanteert dat er elke zoveel meter een conducteur moet zijn. En daar zijn er te weinig van.

Zo komt het dat mensen soms met twintig man in het halletje staan of helemaal niet meer in de trein passen. Rover pleit bij RTL Nieuws in ieder geval voor langere treinen, dan maar met minder personeel. "Wij zeggen: maak die treinen langer, je maakt het juist onveilig als mensen in te volle treinen zitten. Het moet echt anders. Zoals het nu gaat kan het echt niet. Je zakt echt door de ondergrens."

Bron(nen):   RTL Nieuws