Spitsstrook werkt als boetefuik

Als de spitsstrook open is, komt er een rijbaan bij, maar gebeurt er ook iets raars: de weg wordt breder en dus veiliger, maar de maximumsnelheid gaat omlaag van 120 naar 100 kilometer. Veel automobilisten snappen dat niet, gaan niet langzamer rijden en krijgen een bon. ,,Als je op de A12 rijdt en die gaat van drie naar vier rijstroken, dan is het niet logisch dat je minder hard mag,” stelt ANWB-woordvoerder Markus van Tol in het AD ,,Dat verklaart ook het hoge aantal overtredingen. Mensen snappen spitsstroken niet.”

Waar gemiddeld 3,3 procent van de bestuurders op autosnelwegen wordt beboet, loopt dit tijdens de opening van de extra rijbaan op tot 5,4 procent. 

Het kabinet-Rutte inde het afgelopen jaar met ruim 1 miljard een recordbedrag aan verkeersboetes, 12 procent meer dan in 2012. Dagelijks gaat het om 30.000 overtredingen, waarvan de meeste plaatsvinden op meerbaans snelwegen. De ANWB vindt dat controles beter kunnen plaatsvinden op bijvoorbeeld onveilige provinciale wegen.

15 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. Dead Silence

    De staat is vijand numero uno.

  2. RhodBerth

    Van de 600 verkeersdoden per jaar vallen er 11 snelsheids gerelateerde doden op de rijksweg. Toch gaat een gigantisch deel van de ‘verkeersveiligheids controle en preventie’ naar snelheidsovertredingen op de snelwegen….

    Inderdaad wat de ANWB zegt: ga controleren op de provinciale wegen en in de woonerven/steden. Daar vallen de doden. Of controleer op echt gevaarlijke dingen zoals bumperkleven, onverwachts van baan wisselen, onnodig remmen, etc.

    • AT

      En wat te denken van mijn nummer 1 in de ergernis top 10: onnodig links of middenbaan rijden. Rechts inhalen wordt fors bestraft terwijl links rijden het werkelijke probleem is.

      (in antwoord op RhodBerth)
      • RhodBerth

        Links rijden irriteert mij ook. Dat zijn de mensen die echt denken dat de weg van hun is. (zelfde geldt voor middelste baan rijden)

        Maar eerlijk is eerlijk, van links rijden gaan geen mensen dood, daarom noemde ik die niet.

        (in antwoord op AT)
        • AT

          Klopt, het is niet dodelijk. Maar de situaties waar het toe kan lijden wel. Te vaak zie je rare inhaalmanouvres en ergernis. Wat mij betreft wordt onnodig links rijden en zeker middenbaan rijden nog te veel als hinder gezien en niet als gevaarlijk. Ik bedenk de regels niet maar als het mijn weg zou zijn…. 😉

          (in antwoord op RhodBerth)
    • harrr

      Op provinciale wegen is te weinig verkeersaanbod om lucratief te zijn , het gaat NIET om veiligheid maar om GELD.

      (in antwoord op RhodBerth)
  3. vandehoedenderand

    Leer rijden, zou ik zeggen. Zoveel mensen die de regels blijkbaar niet kennen.

    En dan altijd maar weer de staat de schuld geven. Neem je eigen verantwoordelijkheid eens. Beter nog, rot op van de weg als je de regels niet kent. Dan ben je gevaarlijk bezig.

    Dit bijvoorbeeld. Ik zie het dagelijks:
    http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/wegen/vraag-en-antwoord/wat-staat-er-op-de-informatieborden-en-matrixborden-boven-de-wegen.html
    Matrixborden. Staat de maximumsnelheid in KOEIENLETTERS op. Staat er 80, zie ik nog steeds ongelooflijk veel lieden met 100 of 120 voorbij scheuren.

    Prima, maar ga dan niet zeiken als je gepakt wordt. Nogmaals, leer rijden of rot op van de baan.

  4. harrr

    it”s all about the money

  5. AT

    Het is werkelijk ongelooflijk hoe weinig mensen regels nog in acht nemen en hoeveel mensen wazig voor zich uit zitten te staren in de auto. Dankzij ons veilige wegontwerp wordt veel leed voorkomen want het relatief lage aantal verkeersslachtoffers hebben we in ieder geval niet te danken aan onze rijstijl.

    Bij het openen van een spitsstrook gaat de max snelheid omlaag vanwege de veiligheid. Immers is het vaak een opengestelde vluchtstrook of smallere baan. Het reduceren van de snelheid verlaagd ook het risico op ongevallen. Uiteraard vinden velen dit onzin, net zoals ego’s, aso’s en zombies het onzin vinden om rechts te rijden en niet op de middenbaan te blijven tuffen, richting aan te geven (ook bij, ja juist bij rotondes godver!) en eens te stoppen bij een zebrapad. Veel mensen zijn helaas te simpel om werkelijk alert in het verkeer deel te nemen.

Reacties niet toegestaan