Iedere herfst moet er weer besloten worden wel of geen winterbanden aan te schaffen. De één vindt het zinloos, de ander vindt het noodzakelijk. Volgens het wetenschappelijk verkeersinstituut SWOV, dat in 2012 gegevens opvroeg bij leasemaatschappijen, hebben automobilisten met winterbanden gemiddeld minder schade. Alleen zijn leaserijders geen ‘normale’ automobilisten en daarom weten we het nog niet, ook al omdat mensen met winterbanden zich veiliger wanen en mogelijk daardoor meer risico nemen. Voorlopig is er dus geen antwoord op de vraag of winterbanden zin hebben of niet. Ook de Consumentenbond biedt geen uitkomst: Met winterbanden is de remweg op besneeuwde of gladde wegen korter maar daar staat tegenover dat de remweg op een droge weg juist langer is dan met zomerbanden.
Een aantal mythes:
1. Banden verwisselen is onnodig want er zijn vierseizoenenbanden – Maar helaas, geen van de vierseizoenenbanden kreeg een goed cijfer van de Consumentenbond. Als het er echt om draait, scoort deze band erg slecht bij gladheid en sneeuw. De bond raadt deze banden af
2. Winterbanden zijn duur – Dit zou meevallen. Wie 2 sets banden heeft, heeft maar de helft zoveel last van slijtage. Wel moeten er 4 velgen worden bijgekocht want vaak wisselen op dezelfde velg is niet goed voor de band. Verder zijn er kosten voor het verwisselen en het opslaan. In totaal kost het 300,- per jaar. Voor de één veel, voor de ander behapstukbaar
3. Slechte winterbanden bestaan niet meer – Helaas. De banden scoren erg slecht bij de Consumentenbond. Het hoogste cijfer is een 7.3 maar de meeste cijfers zijn erg laag
4. Zonder winterbanden ben je niet verzekerd – Je bent gewoon verzekerd als je een aanrijding veroorzaakt tijdens sneeuw zonder winterbanden, want het is niet verplicht
In het buitenland zijn ze vaak wel verplicht. In Duitsland bij winterse omstandigheden, en Frankrijk en Zwitserland wanneer dat aangegeven wordt, in Oostenrijk tussen november en april. Meer over goede en slechte banden bij de Volkskrant.
Heb nog nooit winterbanden gehad. Gebruik alleen mijn verstand.
Dat dacht ik vroeger ook, totdat ik een keer winterbanden onder mijn auto had wegens een vakantie in Duitsland in de winterperiode. Sindsdien liggen ze er iedere winter onder. Het verschil tussen winterbanden en all season/zomerbanden is zodanig dat dat niet met verstand te compenseren is, tenzij je verstand zegt dat je de weg niet op gaat.
(in antwoord op Dead Silence)Klopt.
(in antwoord op Divert)Leg ze er ook iedere winter weer onder, onder de leaseauto en onder de privé auto.
Voor die privé heb ik gewoon zwarte velgen aangeschaft. Verwissel ze zelf, kosten totaal voor de velgen ca. € 130,00, momentsleutel € 35,00.
Waar die € 300,00 per jaar vandaan komen, zou het niet weten…
ja, de winterband is een van de betere uitvindingen. Alleen al voor de wintersport, maar zeker ook voor de paar keer dat het hier sneeuwt.
(in antwoord op Diederdick)en… banden slijten toch, dus met 2 sets, gaan ze ongeveer 2x zo lang mee. de kosten vallen dus ook wel mee.
en bovendien heb ik nog nooit sneeuwkettingen hoeven om te doen, omdat ik winterbanden had. Je ziet al die zomerbandenrijders tobben op die besneeuwde pas….
Ik kan je uit ervaring verzekeren dat het echt een stuk meer wegligging geeft onder winterse omstandigheden.
(in antwoord op Dead Silence)Winterbanden zijn in Nederland alleen maar niet verplicht omdat we nauwelijks winters met sneeuw en ijs hebben. Onze winters zijn van het soort waarbij velen niet eens een winterjas nodig hebben. Maar dat betekent niet dat ze, de banden en de jas, niet zinnig zijn bij echt slecht weer. Zodra het begint te vriezen: winterbanden.
(in antwoord op Dead Silence)Boy o boy wat is dit slecht overgenomen uit het originele artikel.
‘behapstukbaar’ grapje van welingelichte kringen, slecht vertaald of gewoon dom? laat me raden.
Vroeger dacht ik ook dat winterbanden onzin was, sinds ik in Frankrijk woon, met echte winters weet ik wel beter,het is echt dag en nacht verschil als er sneeuw ligt of als het glad is.