Opnieuw vliegtuig van AirAsia in de problemen

Op de luchthaven van Surabaya in Indonesië is opnieuw een toestel van AirAsia in de problemen gekomen. Vlak voor het opstijgen knalde een motor kapot. De 120 passagiers kwamen met de schrik vrij.

De rampvlucht van AirAsia naar Singapore, waarbij 156 inzittenden om het leven kwamen, vertrok van hetzelfde vliegveld.

Het toestel was al drie minuten aan het taxiën toen de motor het plots begaf. Het vliegtuig dat naar Bandung zou vliegen reed daarna terug naar de gate om te worden gerepareerd.

‘Het toestel was klaar om op te stijgen en plots hoorden we een luide knal. Het geluid verdween en het vliegtuig maakte een achterwaartse beweging. We raakten in paniek,’ aldus passagier Yusuf Fitriadi.

Hetzelfde vliegtuig zou na de reparatie alsnog vertrekken, maar volgens Fitriadi weigerde 90 procent van de passagiers opnieuw in te stappen.

 

Bron(nen):   De Morgen      

6 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. Albert Bakker

    Ik zou misschien toch nog eens met een stofkammetje door het onderhoudspersoneel.

  2. Dutchy

    bangmakerij van de hoogste plank en riooljournalistiek. AirAsia staat in de belangsteling, dus elk voorval komt nu in het nieuws. Wat er mis was is onbekend, kan niet heel moeilijk zijn geweest. Inzittende zijn de laatste die een situatie kunnen beoordelen. Ik zou zonder problemen zijn ingestapt.

    Er zal een onderzoek komen wat het probleem was en of er een serieus probleem is met AirAsia, het vliegtuig of dat het domme pech was.

    • Albert Bakker

      Jij bent moediger dan ik. Een motor die uit elkaar spat op de aanloopbaan vlak voor het opstijgen zie ik als een gegronde reden om uit te stappen. Ik vind dat toch van een andere orde dan bijvoorbeeld een bagageluik dat niet goed wil sluiten of een stoel dat blijft hangen. Ook niet acceptabel, maar toch.. je valt er niet mee uit de lucht zeg maar.

      En ik zou er ook geen problemen mee hebben om in een loop door ook even bij een andere maatschappij te gaan boeken. Ik zou me op dat moment zeer waarschijnlijk minder zorgen maken over een eventueel gebrek aan deskundigheid dat mijn oordeel daar onderligt.

      (in antwoord op Dutchy)
      • Dutchy

        Albert, ik denk niet dat de motor uit elkaar gespat is, dat kan je namelijk niet even repareren, dan moet je de motor vervangen en dat duurt waarschijnlijk dagen, zeker op een luchthaven die niet een thuisvliegveld is. De motor is gerepareerd, dus het was een relatief kleinigheid. Denk je dat de vliegers, die er wel verstand van hebben, met het vliegtuig zouden willen vertrekken als ze er niet van overtuigd waren dat het luchtwaardig was? Ze zetten niet alleen het leven van de passagiers in de waagschaal, maar ook hun eigen leven.

        (in antwoord op Albert Bakker)
        • Albert Bakker

          Okay, dat is iets anders als hoe ik het las. Ik heb even rondgekeken en het zit inderdaad stukken minder spectaculair in elkaar.
          Andere sites hebben het over een “hard geluid” bij het taxiën naar de startbaan waarna de motor uitviel.

          De 90% van de passagiers die niet weer opnieuw instapten deden dat kennelijk ook nadat AirAsia hen had toegezegd hun geld terug te krijgen als ze niet weer in wilden stappen.

          Ik denk dat ik toch bij die 90% zou horen, alhoewel ik de redelijkheid van je argumenten best inzie. Ik ben op bepaalde momenten minder rationeel als andere vermoed ik.

          (in antwoord op Dutchy)

Reacties niet toegestaan