‘Een lagere prijs voor een pilsje leidt niet tot meer verkoop’

Cafégangers zijn bereid meer te betalen voor hun favoriete biermerk, ook al proeven ze het verschil met andere biertjes nauwelijks. Dat vertelt eigenaar van café Victoria in Woerden, Erik Thuis in Misset Horeca. Hij heeft zich niet verbonden aan een vast biermerk, maar verkoopt verschillende soorten bier. Hij heeft op de tap Jupiler, Hertog Jan, Heineken, Grolsch en het goedkopere Valk. Ondanks de prijs verkoopt Valk het slechtst. 'Een lagere prijs voor een pilsje leidt niet tot meer verkoop', zegt Thuis. 'Ik verkoop nu 10 tot 15 procent meer pils en mensen komen echt voor hun merk'. 'Ze vragen ook niet langer om ’een pilsje’ maar om ’een Jupiler’, of ’een Grolsch', vertelt Thuis. Maar vaak herkennen ze hun merk niet. 'Bij een blindproeverij, waarbij ik bijvoorbeeld vijf merken in merkloze glazen schenk, scoort de allerbeste hooguit drie uit vijf'.

Bron(nen):   Metro       

5 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. Windows 8

    Zijn die smurfenglaasjes op de foto een “pint” in NL?
    Dat is amper 20cl

  2. harrr

    Vreemde conclusie:

    Dat de klanten dan toch een A merk kopen hoeft niet te zijn omdat ze liever niet minder betalen, maar gewoon dat valk biertje niet motten?
    Als ik in een kroeg kom met jupiler of valk, dan ga ik kijken naar alternatieven (wat heeft u op de fles?)

    Dat staat dus los van de prijs.

    Als hij de a-merken in prijs verlaagt, dan zal het beeld misschien anders zijn?

    De kop moet dus zijn:

    “B-merk bier leidt niet tot meer verkoop.”

  3. Zmirlap

    Pils is sowieso overgewaardeerd. Meningen over pils worden vooral gevormd door emotie en amper door goed proeven. De smaken van het Nederlandse pils liggen idd heel erg dicht bij elkaar. Het is zelfs zo erg dat de meesterbrouwers van de grote merken in een blindtest alleen hun eigen pils goed weten te raden en van de rest een rommeltje maken.
    Eigenlijk zou deze kroeghouder de bordjes van Jupiler en Valk eens moeten omwisselen. Hoewel het ‘oplichting’ heet, zou het ook gelijk aantonen dat veel klanten het verschil toch niet proeven.

Reacties niet toegestaan