Wie waren de piloten?

Een hoge militaire functionaris heeft tegen The New York Times en het Franse persbureau AFP gezegd dat een piloot van het neergestorte vliegtuig van Germanwings zou zijn buitengesloten uit de cockpit. Dit zou te horen zijn geweest op de cockpit voice recorder. Sindsdien vragen velen zich af wie de piloten waren en waarom hun namen niet bekend worden gemaakt. Speculaties zijn er volop. Was het een zelfmoordactie? Was het terrorisme?

Het zou de piloot zijn geweest die om onbekende redenen maar na een rustig en kalm gesprek in de cockpit, de cockpit verliet. Als hij terug wil, wordt er door de co-piloot niet open gedaan en niet meer geantwoord. Na zacht kloppen en daarna harder kloppen en bonzen zou de piloot geprobeerd hebben de deur in te breken. Daarna hoor je alleen nog een alarmsignaal waarna het toestel crasht. De hele 8 minuten van de daling zou dus alleen de co-piloot in de cockpit zijn geweest.

Sinds 9/11 mag er nooit maar 1 persoon in de cockpit zijn. Als er iemand naar de wc moet, moet een lid van het cabinepersoneel zijn of haar plaats innemen. In dit geval is dat niet gebeurd. Wel werd de deur automatisch vergrendeld. Luchtvaartexpert Benno Baksteen in het Radio1Journaal: “Dat is ook sinds 11 september, om eventuele kapers buiten te houden. De vergrendeling kan je van buitenaf met een code opheffen, maar als degene in de cockpit dit niet wil, kan hij de vergrendeling in stand houden.”

Lufthansa, moederbedrijf van Germanwings, bevestigt geen van de berichten en wil niet speculeren over de oorzaak van de crash. “We hebben op dit moment geen informatie die het verhaal in The New York Times bevestigt.” Wat wel bekend is gemaakt is dat de piloot al 10 jaar vloog en ruim 6000 vlieguren op zijn naam had. Over de co-piloot is geen informatie vrijgegeven.

 

Bron(nen):   New York Times  Nu    

6 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. Diederdick

    Schijnt dat ook alle namen op die van de piloten vrij zijn gegeven.
    Als je wantrouwig bent zou je kunnen denken dat dat met een bepaalde reden gebeurd is.

    We wachten af…

    • Vogelbeest

      Toch is het apart. Toen dat vliegtuig van Malaysia airlines vorig jaar verdween wisten we binnen een halve dag wie de piloten waren, dat de ene een flight simulator in zijn woonkamer had staan enz.
      Nu zegt men niets…..

      (in antwoord op Diederdick)
      • Burgermans

        Zet je aluhoedje maar weer af, we weten inmiddels dat de copiloot die het toestel liet crashen Andreas Lubitz heet.

        (in antwoord op Vogelbeest)
        • Diederdick

          Is geen aluhoedje of samenzwering.

          Gewoon nieuws volgen, er is natuurlijk een reden dat die namen werden achtergehouden. Blijkbaar dacht men vanaf het begin al in die richting maar wist men (nog) niet wie van de beide piloten hiervoor verantwoordelijk was?

          (in antwoord op Burgermans)
  2. Burgermans

    Beter googelen, Maroesja, de copiloot die het toestel liet neerstorten heette Andreas Lubitz uit Matntabaur.

  3. Paulraw

    Zonder 11 september was dit niet gebeurd en was de deur normaal te openen geweest.Bij deze dank aan de religie van de vrede.

    Opvallend trouwens dat ´met de Franse slag´ blijkbaar betekent dat je na 48 al
    bijna alle onderzoek klaar hebt,en dat je bij Rutte’s ´onderste steen
    zal boven komen´ jaren mag wachten op antwoord .Kunnen ze die Fransen
    niet naar de crashsite in de Oekraïne sturen?

Reacties niet toegestaan