Wordt livestreaming de nieuwste marketingstrategie?

Een koophuis door middel van livestreaming alvast bekijken terwijl je gewoon thuis op de bank zit – hoe makkelijk en handig is dat? Het enige dat je ervoor nodig hebt is een appje en 4G. Voordeel voor marketingbureaus: De doelgroep kondigt zichzelf gewoon aan.

Head Office NL, een marketingbureau dat voor projectontwikkelaar Amvest een rondleiding in een woonwijk in Almere organiseerde, in het Financiële Dagblad: ‘Op het hoogtepunt waren er 68 kijkers. Dat is een goede score, want je bent ontzettend relevant voor een gerichte doelgroep. Zo is de drempel om naar de huizen te gaan kijken lager. En een kijker kan zeggen “kan ik de keuken wat beter zien” of “ga eens naar links zodat ik de omgeving beter kan beoordelen”.’

Livestreaming door middel van de Twitter-app Periscope wordt ook gebruikt door bedrijven als ING en de Bijenkorf. ING bijvoorbeeld presenteerde de kwartaalcijfers via de app zodat meer mensen de publicatie ervan live konden volgen. Andere keken mee en gaven reacties. Nu Periscope ook beschikbaar is voor Apple en Android zal het gebruik ervan alleen maar toenemen.

Waren het eerst vooral twitteraars die á la Dave Eggers’ The Circle hun dagelijkse leven de wereld insturen, nu zijn het merken als Adidas met beelden achter de schermen en Red Bull en Spotify met evenementen die ze rechtstreeks uitzenden. Veel filmpjes zouden ook uit het Midden-Oosten komen waar beelden ongecensureerd het net op kunnen.

Ondanks het enthousiasme voor de nieuwe mogelijkheden is het nog onduidelijk of livestreaming echt ‘the next best thing’ wordt. Sponsoren en sportclubs raakten bijvoorbeeld al de controle kwijt toen beelden van de bokswedstrijd tussen Pacquiao en Mayweather gratis werden gestreamd terwijl televisiestations er miljoenen voor hadden betaald. En Twitter krabde zich ook al achter de oren toen er illegale kopieën van series via Twitter-accounts werden uitgezonden. Het is dus nog even afwachten hoe dit zich verder ontwikkelt.