Wakker Dier richt pijlen weer op kiloknallers

Na de plofkip en 'foute kaas', richt actiegroep Wakker Dier opnieuw zijn pijlen op supermarkten die 'kiloknallen' met goedkoop vlees. De dierenwelzijnsorganisatie begint zaterdag weer met een televisiecampagne tegen vleesaanbiedingen. Dat maakte Wakker Dier zaterdag bekend.

Supermarkten zouden met het gestunt al jarenlang veel dierenleed veroorzaken. ,,Door vlees voor dumpprijzen aan te bieden zetten de machtige supers grote druk op de veehouderij om steeds goedkoper en efficiënter te produceren. De dieren zijn de dupe van de lage prijzen: op minimale ruimtes moeten zij zo hard mogelijk groeien of zo veel mogelijk produceren'', stelt de actieclub.

Wakker Dier voert al jaren actie tegen gestunt met goedkoop vlees. De organisatie begon vorige maand ook een campagne tegen fabrikanten van 'foute kazen'. Veel kaas in Nederland is volgens de organisatie gemaakt van stalmelk, melk van koeien die nooit buiten zouden komen. Maar volgens kaasfabrikanten is deze bewering onjuist, omdat het grootste deel van de kazen bestaat uit weidemelk.