Amerikanen boos over 'racistisch' taalgebruik in NRC-recensie

Samenleving
vrijdag, 14 augustus 2015 om 13:13
welingelichtekringen header 1
Een boekrecensie van eind juli in , met het woord 'nigger' in de kop, heeft ophef veroorzaakt in de VS. De schrijft in een lijvig artikel: 'Redacteuren leek het wel een goed idee om de kop 'Nigger, are you crazy' boven het artikel te zetten'. Om het nog erger te maken, gaat het artikel van opinieredacteur Karen Attiah verder, stonden er afbeeldingen van Zwarte Piet bij. Het gaat onder meer om de recensies van de boeken van Ta-Nehisi Coates en van Paul Beatty. Volgens Michel Krielaars van het boekensupplement van de NRC is besloten om bij de online versie van het verhaal de afbeeldingen weg te laten 'om niet Nederlandstaligen die alleen Twitter lezen niet te beledigen'. Maar het kwaad was al geschied en op Twitter regende het boze reacties. Guus Valk, recensent van het boek , stelt dat het boek juist gaat over hoe het is om zwart te zijn in de VS en over de verhoudingen tussen de verschillende rassen in Amerika. Volgens Krielaars moesten de illustraties de pessimistische toon van het boek benadrukken. De kop 'Nigger, are you crazy' is een fictieve quote van een rechter in de VS, die in het boek van Beatty staat. De quote zou een hoop zeggen over de rassendiscussie in de VS. Krielaars: 'Natuurlijk wilden we hier niemand mee beledigen. Het is stom om dat te denken. Het n-woord is een Engels woord en heeft in het Nederlands een minder beledigende betekenis. We hadden niet gedacht dat er buiten Nederland ook reacties op het stuk zouden komen. Dankzij het internet ging het stuk de wereld over en dat is goed. Maar het is niet eerlijk als de kop zonder context van de taal waarin het is geschreven, over het web gaat. We hebben de impact onderschat van de afbeeldingen in combinatie met de kop. Gezien de ophef in de VS was het misschien beter geweest om de kop tussen aanhalingstekens te zetten.' -redacteur Karen Attiah neemt echter geen genoegen met deze uitleg. 'De redactie wist dat het n-woord een onmenselijke kracht heeft voor donkere mensen in de VS, en vond het oké dat deze mensen gekwetst konden worden. Zelfs terwijl het artikel over racisme in de VS ging.' Aan het eind van haar stuk haal ze de jaarlijkse Zwarte Piet-discussie aan: 'Dit is het land waar een groot deel van de bevolking elk jaar strijd om Zwarte Piet te behouden, ondanks druk van de Verenigde Naties en activisten.'
Bron(nen): AD