Waarom robot-auto’s minder voorzichtig moeten gaan rijden

Iemand die zich nauwgezet aan alle regeltjes houdt, is een gevaar op de weg. Dat blijkt ook op te gaan voor robot-auto’s. Ze maken dan wel geen brokken maar ze werken autobestuurders behoorlijk op de zenuwen met hun onnatuurlijke gedrag.

Volgens Google moeten auto’s menselijker worden gemaakt. Volgens Chris Urmson, hoofd van de afdeling zelfrijdende auto’s bij Google, zijn de auto’s ‘voorzichtiger dan ze zouden moeten zijn’. Ze moeten bijvoorbeeld niet te lang stilstaan bij kruispunten en niet te vaak remmen. Bochten lekker ruim nemen is er ook niet meer bij, die moeten veel strakker genomen worden, eigenlijk net als mensen doen want die snijden bochten in het algemeen af. De auto’s moeten ook over dubbele doorgetrokken strepen rijden. Allemaal om menselijke bestuurders niet te verwarren.

De Wall Street Journal deed een testrit met dezelfde uitkomsten. Eén van de robotauto’s leek te denken dat een snel naderende auto van achteren het plan had om te gaan inhalen. Om hierop te anticiperen ging de robot-auto alvast remmen om niet afgesneden te worden. Uiteindelijk werd de auto helemaal niet afgesneden. Ook wachtte de robot heel lang met het betreden van een t-splitsing om vervolgens midden op de kruising weer stil te gaan staan omdat een mens aan de rand van de stoep ging staan. Op zich veilig, maar de voetganger stak helemaal niet over.

Inmiddels hebben robot-auto’s al 3 miljoen kilometer gereden.

Bron(nen):   Wall street Journal      

11 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. harrr

    Ben erg benieuwd hoe robotautos een deadlock gaan vermijden als ze van 4 kanten tegelijk op een gelijkwaardige kruising komen……..

    • IwanovKapotjeplov

      Daar kun je een simpel protocol voor ontwikkelen, waarbii robotauto’s met elkaar communiceren en bepalen wie er het eerst mag.

      (in antwoord op harrr)
      • harrr

        dat protocol zal niet heel simpel zijn.

        (in antwoord op IwanovKapotjeplov)
        • IwanovKapotjeplov

          O jawel hoor. Zolang de auto’s maar met elkaar kunnen praten. Je weet dat je op elkaar staat te wachten en dan bepaal je random wie er als eerste weg mag. De rest gaat dan vanzelf.

          (in antwoord op harrr)
          • harrr

            Dan moeten die autos wel weten dat ze op hetzelfde kruispunt staan.. soms zitten kruispunten verrotte dicht bij elkaar….
            And In comes gps in the protocolletje…

            (in antwoord op IwanovKapotjeplov)
          • IwanovKapotjeplov

            GPS, en wel met een ingebouwd navigatiesysteem dat de tracking doet. GPS alleen is te onnauwkeurig.

            Maar dit alles is navigatie. Dat heeft op zich niks te maken met de manier waarop je de deadlock oplost.

            (in antwoord op harrr)
          • harrr

            Daarom is het goed dat jij niet verantwoordelijk bent voor dat simpele protocol

            (in antwoord op IwanovKapotjeplov)
          • IwanovKapotjeplov

            * proest * , jij kan vanachter je toestenbordje zien hoeveel kennis en kunde ik van IT heb. Doei!

            (in antwoord op harrr)
        • Blargh

          Tuurlijk wel, door die communicatie kan je er héél makkelijk voor zirgen dat ze niet eens hoeven te stoppen.
          Lichtjes vertragen en de passasier merkt het niet eens

          (in antwoord op harrr)
  2. Burgermans

    Geweldige ontwikkeling.

  3. IwanovKapotjeplov

    Allemaal een kwestie van goed afstellen.

Reacties niet toegestaan