Waarom vrouwen zo gelukkig worden van de Drie Dwaze Dagen

Alle vrouwen opgelet: nog één keer kun je helemaal los gaan in de Bijenkorf. Na ruim 30 jaar stopt het bekende warenhuis met de Drie Dwaze Dagen. Er komt een eind aan een van onze grootste hobby’s: dure spullen scoren voor weinig geld. Maar waarom vinden we dat zo leuk?

Massapsycholoog Hans van de Sande spreekt in het AD van een oerinstinct. ”We hebben een paar zaken met dieren gemeen, dingen die je graag doet, zoals je voortplanten, voor kinderen zorgen en jagen. We zijn bereid ontberingen te doorstaan om iets heel moois te scoren. Het zijn dezelfde emoties die vrijkomen bij een kat die een muis probeert te vangen.”

Het jachtinstinct wordt alleen maar meer bevredigd, naarmate de trofee groter en specialer is. ”Bij winkels werkt dat hetzelfde. Hoe prestigieuzer de winkel, hoe beter. De Bijenkorf heeft de naam het beste warenhuis van Nederland te zijn, beter dan V&D of HEMA.”

De tijdelijkheid van de aanbiedingen maakt het extra interessant. ”Als je langer de tijd hebt om iets te kopen, stel je de aankoop uit,” zegt consumentenpsycholoog Maud Ebbekink. ”Zo’n driedaagse stimuleert je om sneller een knoop door te hakken. De aankoop met hoge korting maakt gelukshormoon in ons brein aan.”

Maar dit geldt voor zowel mannen als vrouwen. Toch zijn het vooral vrouwen die de Bijenkorf bestormen. ”De vrouw is de chef inkoop van het huishouden,” zegt Johan van Ophem, hoofddocent economie van consumenten en huishoudens in Wageningen. ”Ze staan heus niet altijd voor zichzelf voor de deur.”

Bron(nen):   AD