7 simpele manieren om direct je zelfvertrouwen te vergroten

We hebben allemaal wel eens stressvolle momenten waarop ons zelfvertrouwen wel een boost kan gebruiken. Gelukkig heeft de wetenschap uitgezocht hoe je je op een eenvoudige manier zelfverzekerder kunt voelen.

1. Neem een krachtige houding aan
Harvard-psycholoog Amy Cuddy ontdekte dat een krachtige houding ervoor zorgt dat we meer testosteron aanmaken en meer lef hebben. Ze noemt als voorbeelden de ‘Obama’-houding: je zit aan je bureau en leunt achterover met je benen gekruist op tafel en je handen achter je hoofd. En de ‘Wonder Woman’: je staat met je benen een klein beetje uit elkaar, houdt je handen op je heupen en je kin omhoog.

2. Luister naar muziek met een stevige bas
Onderzoek uit 2014 wees uit dat studenten die naar stevige muziek luisterden daarna vaker als eerste in debat durfden te gaan. Uit een tweede experiment bleek dat het de bas was die hen krachtiger maakte. Denk aan nummers als We Will Rock You van Queen of In Da Club van 50 Cent.

3. Trek een pak aan
Als mensen formele kleding dragen voelen ze zich sterker. Onderzoekers ontdekten dat proefpersonen daardoor ook beter in staat waren over grote lijnen na te denken in plaats van te vervallen in details. Het zou de kleding zijn die hun een machtig gevoel gaf waardoor ze anders gingen denken.

4. Spreek met een lagere stem
Nederlands onderzoek toonde in 2011 al aan dat mensen zich krachtiger voelen als ze bewust de toonhoogte van hun stem verlagen. Studenten die met een lagere stem dan normaal spraken, gaven de voorkeur aan woorden die met macht te maken hadden zoals dominant en actief. Studenten die hun gewone stem gebruikten, kozen neutralere woorden.

5. Doe een geurtje op
Simpelweg het feit dat je een geurtje op hebt, zorgt ervoor dat je je zelfverzekerder gedraagt en zelfs aantrekkelijker bent voor andere mensen. Tijdens een experiment uit 2009 droeg de ene groep mannen elke dag een geurtje, de andere groep deed een neutraal luchtje op. De mannen met het geurtje voelden zich duidelijk zelfverzekerder, zo rapporteerden ze zelf. En vrouwen die op basis van stille videobeelden de mannen moesten beoordelen, vonden de groep met het parfum aantrekkelijker.

6. Bedenk een ritueel
Trek je gelukssokken aan of doe een schietgebedje vlak voor een stressvolle gebeurtenis. Meerdere onderzoeken hebben aangetoond dat je minder nerveus bent en je sterker voelt als je dit soort rituelen uitvoert.

7. Schrijf over een krachtig moment
Alleen al denken aan een moment waarop je macht had, verandert de manier waarop je je gedraagt. Deelnemers aan een experiment, die een stuk schreven over een moment dat ze macht hadden over andere mensen, werden later door de rest van de groep die dat niet deed, beschreven als invloedrijker. Ook werd gedacht dat ze een hogere status hadden en meer leiders waren.

Bron(nen):   Business Insider