De seksindustrie verMcDonaldst: wie is 'loving it'?

Samenleving
zondag, 09 september 2012 om 11:27
welingelichtekringen header 1
De vrouwelijke standaard van schoonheid is zo belangrijk geworden dat de massaproductie ervan op gang is gekomen. Ook de seksindustrie ontkomt niet aan die verMcDonaldisering. Uit onderzoek onder stripteasedanseressen en clubeigenaren blijkt dat zich in de seksindustrie een standaardisering voltrekt van de aantrekkelijkheid, lichamen en seksualiteit van vrouwen. Alle vier basisprincipes die McDonald hanteert, waren aanwezig bij de strippers. : de hoogst mogelijke tip van een klant zien te krijgen en dan verder te gaan naar de volgende. : de danseressen moeten passen in een schoonheidsideaal, die is door cosmetische procedures (‘na mijn borstvergroting verdiende ik veel meer geld’). blijkt uit de manier waarop danseressen de klanten bespelen om met hen ‘privé’ te gaan (‘ik kies songs die een bepaald soort man aanspreken’). Het is seks als fast-food. De klanten zijn er gek op en de vrouwen trekken profijt van hun seksualiteit. Maar net als met fastfood worden we er als maatschappij niet gezonder op als de seksualiteit van vrouwen tot massaconsumptie wordt gemaakt. De verMcDonaldisering van de seksindustrie leidt tot eenheidsworst; elke vrouw moet eruit zien als een Playboymodel. Daarnaast versterkt het de traditionele gedachte dat vrouwen hun seksualiteit moeten gebruiken voor geld. De fast-sex industrie. Wie is ‘ loving it?’
Bron(nen): United Academics