Dit werkt echt: 8 simpele manieren om van je slechte gewoontes af te komen

Slechte gewoontes, we hebben ze allemaal. Of je nu te veel chocola eet, iets te vaak een flesje wijn opentrekt of voor de honderdste keer op een dag je Facebook checkt, eigenlijk wil je het niet, maar je doet het toch. Uit onderzoek van de Duke University blijkt dat veertig procent van wat we doen op een dag geen beslissing is, maar een gewoonte, schrijft Time. Gelukkig kun je die gewoontes veranderen en wel op de volgende beproefde manieren:

1. Verander een slechte gewoonte. Enkelvoud.
Je wilt misschien wel én meer sporten én minder tv kijken én gezonder eten. Maar het is heel belangrijk om je op één gewoonte te focussen. Zie het als een project dat je eerst moet afronden voor je aan het volgende kunt beginnen.

2. Stop niet, maar ga tellen
Ga niet radicaal minder eten, maar kijk naar de hoeveelheid calorieën die je naar binnen werkt. Stop niet met social media, maar check ze niet meer dan de gebruikelijke honderd keer per dag. Onbewust zal dit kleine beetje zelfcontrole er op termijn toe leiden dat je slechte gewoonte verbetert.

3. Verander niet jezelf, maar je omgeving
Schrijvers sluiten zich op in internetloze schuurtjes om te kunnen schrijven, verslaafden verhuizen naar de andere kant van het land, de diëter zorgt ervoor dat de kastjes leeg zijn. Kortom, zorg dat je omgeving je niet in de verleiding brengt.

4. Ontspan
Stress zorgt er net als te weinig slapen voor dat je onvoldoende energie over hebt voor zelfdiscipline. Blijf dus kalm en ontspannen. Zit je in een gestreste situatie probeer die dan eerst op te lossen.

5. Stop niet met slechte gewoontes, maar vervang ze. 
Uit onderzoek blijkt dat als je zegt dat je ‘iets nooit meer zult doen’ de kans juist groot is dat je het wel weer gaat doen. Je kunt slechte gewoontes veel beter vervangen door nieuwe goede gewoontes. Het is belangrijk dat die nieuwe gewoonte wel voldoening en plezier geeft.

6. Maak een ‘als-dan-plan’
Planning is nuttig blijkt uit diverse studies. Bedenk van tevoren wat je aan je slechte gewoonte gaat doen. Bijvoorbeeld: “Als ik op de bank zit, dan ga ik altijd uren op internet surfen”. Vervang dit door “Als ik op de bank zit, dan ga ik een boek lezen.”

7. Vergeef jezelf
Van tijd tot tijd zul je falen. Je pakt toch dat koekje uit de trommel of gaat niet naar de sportschool. Vergeef jezelf dan. Je plan is pas mislukt als je opgeeft en besluit na dat ene koekje de hele trommel leeg te eten.

8. Omring je met gelijkgestemden
Op termijn ontwikkel je dezelfde gewoonten en gebruiken als de mensen om je heen. Wil je een sportief persoon worden, ga dan vrienden maken in de sportschool. Je zult al snel hun leefstijl willen kopiëren.

Bron(nen):   Time