De middenklasse heeft het nog niet zo slecht, meent de socioloog van de Vrije Universiteit Brussel. Flatscreens, smartphones, wintervakanties en afhaalpizza's zijn geen luxueuze extraatjes meer, maar basisingrediënten voor een goed leven. En we hebben het verdiend, want we werken zo hard. "We leven mateloos, zonder grenzen," zegt Glorieux. "Reizen, cultuur, gastronomie: de weekendbijlagen van de kranten staan vol mogelijkheden. Het is enorm moeilijk om dat te weerstaan."
Wat ook meespeelt volgens moraalfilosoof Ignaas Devisch (UGent) is dat wie hoogopgeleid is een carrière ook makkelijker verbindt aan identiteit, status en zingeving. Devisch: "Ik heb eens personeelsadvertenties vergeleken met reclame voor mindfulnesscursussen. Het is frappant hoe vaak ze dezelfde woorden gebruiken: groeien, persoonlijke ontwikkeling, zelfontplooiing. We moeten constant evolueren en werken aan onszelf."
En dat doen we graag buitenshuis en dat kost geld. "Het plezier dat we scheppen in huiselijke activiteiten, in het lummelen thuis conflicteert met de dynamische, creatieve persoonlijkheden die we willen zijn," besluit Devisch.