Vloggers leren jonge vrouwen maar één ding: je uiterlijk is heeeeel belangrijk

Ze lakken hun nagels, doen make-up op en shoppen de hipste outfits bij elkaar. Veel meer gebeurt er vaak niet in de vlogs van de zogenoemde influencers. Ondertussen bereiken en beïnvloeden ze vele honderdduizenden tienermeisjes, die niet veel meer leren dan dat het heel belangrijk is om er zo mooi mogelijk uit te zien. Daarover schrijft de Volkskrant.

Influencers zijn vrouwen die veel geld verdienen door populair te zijn op sociale media. Mascha Feoktistova (30), Monica Geuze (21) en Anna Nooshin (29) zijn de beroemdste. Onder jonge vrouwen zijn ze bekender dan de meeste tv-sterren. Ze lopen rond in gesponsorde kleding en krijgen betaald voor een bezoekje aan die ene beautysalon of lunchtent. Ze lijken heel benaderbaar, maar zijn ondertussen alles behalve gewoon. De ‘werkelijkheid’ die ze in beeld brengen is net zo goed gepolijst.

Af en toe krijgen ze kritiek. Zo nam Feoktistova botox en fillers met als korte waarschuwing: “Wacht tot je 30ste en ga naar een goede arts.” Toch vond menigeen, dat ze het verkeerde voorbeeld gaf aan de piepjonge doelgroep, die zo het idee krijgt dat het normaal is om naar een kliniek te gaan. Maar de influencers pareren dergelijke kritiek eenvoudig: ze zeggen nadrukkelijk dat ze geen rolmodel willen zijn.

Al zijn ze dat natuurlijk wel. Dian de Vries, die voor de Universiteit Utrecht onderzoek doet naar de effecten van sociale media op het zelf- en lichaamsbeeld van jonge mensen, stelt dat hoe meer jonge vrouwen sociale media gebruiken, hoe meer waarde zij hechten aan hun uiterlijk en hoe meer zij hier onzeker over worden. Jongeren vergelijken zich online met elkaar. En dus spiegelen de jonge fans zich ook aan deze zogenaamd gewone vrouwen.

Vrouwen voor wie alles om uiterlijk draait en die er een dagtaak aan hebben om er zo mooi mogelijk uit te zien.

Bron(nen):   De Volkskrant