De harde werkelijkheid achter ‘Vandaag besteld, morgen in huis’

Voor de gehaaste shopper met uitstelneigingen is niets zo makkelijk als online bestellen. Want wat je vandaag bestelt, heb je immers morgen in huis. Zo ben je toch nog op tijd voor de feestdagen. Maar achter die handige webwinkel gaat een harde werkelijkheid schuil, zeggen steeds meer experts.

De werknemers worden vaak ontzettend slecht behandeld. Zo bracht een onderzoek van de Sunday Times aan het licht dat de magazijnmedewerkers van Amazon al ontslagen mogen worden wanneer ze zich – mét doktersbriefje – vier dagen ziek melden. Ook Duitse documentaires over Zalando zijn kritisch. Medewerkers lopen tot maar liefst 27 kilometer per dag, zonder pauze, en de lonen zouden zo laag zijn dat sommige werkkrachten in de bossen kamperen om vervoerskosten te besparen. Bij het Britse modewarenhuis Asos durven werknemers amper even naar het toilet te gaan, uit angst om een achterstand op te lopen.

“Alles komt bij de werknemers terecht,” stelt Neil Derrick van vakbond Britain’s General Union. “Op piekmomenten werken ze 24/7 zodat alles op tijd de deur uit kan,” zo vertelt hij aan modewebsite Business of Fashion. “Nieuwe producten komen in sneltempo online, de transportkosten zijn gigantisch, en de druk op de werknemers is onmenselijk.” Leveringen aan huis kosten een bedrijf eigenlijk zo’n 20 procent van de waarde van een product. “Maar omdat de consumenten verwachten dat leveringen bijna gratis zijn, wordt die lage prijs behouden. Al komen de werkelijke kosten op de schouders van de arbeiders terecht,” aldus Neil Ashworth, leidinggevende bij Britse pakjesservice CollectPlus.

Bron(nen):   HLN