Is het niet de kou dan is het de warmte: treinen vallen uit door oververhit spoor

In Zuid-Europa lukt het wel om in de hitte treinen te laten rijden. In Scandinavië weet het openbaar vervoer prima om te gaan met de kou. Maar in Nederland ontstaan er door extreem weer altijd weer problemen op het spoor. Deze keer is het ‘spoorspatting’.

Door de hitte zet het spoor uit, waardoor er spanning op komt te staan. Het gevolg is dat de rails knikken of buigen. En dan kan de trein er niet meer over heen rijden. De temperatuur van het spoor kan oplopen tot tachtig graden, legt Prorail-woordvoerder Jaap Eikelboom uit tegen RTL Nieuws. Er rijden vandaag dan ook minder treinen.

Daarnaast zijn er veel seinstoringen. “Door de hitte kunnen de systemen niet altijd bepalen waar de trein is en dan springt het sein op rood.” Prorail is druk bezig om te zorgen dat de treinen kunnen blijven rijden. “We hebben vannacht 20 spoedreparaties uitgevoerd.”

“De meeste problemen zijn aan het eind van de dag. Dan is het het warmst,” aldus Eikelboom. Gisteren waren er veertig probleemsituaties tegelijkertijd. Ook vandaag worden incidenten verwacht.

Bron(nen):   RTL Nieuws