Aantal bijlesbedrijven explodeert: “Ouders hebben steeds grotere ambities”

Het aantal bijlesbedrijven is in 4 jaar tijd met 70 procent toegenomen. Ouders willen zo graag dat hun kind goed scoort op de eindtoets dat ze daar veel geld, tijd en moeite voor over hebben.

De markt is ‘booming business’ zegt Otto Sanders van Junior Einstein tegen RTL Nieuws. “We zijn sterk groeiend. De programma’s worden in toenemende mate afgenomen.” Ook online platform Squla signaleert een stijgende vraag. “Ouders hebben steeds grotere ambities, worden mondiger en nemen het heft in eigen hand.” Dat is ook te zien aan de uitgaven aan huiswerkbegeleiding, bijlessen en examentraining. Spendeerden ouders daar in 2000 nog in totaal 2 miljoen euro aan, in 2017 is dat opgelopen tot 16 miljoen, blijkt uit cijfers van het CBS.

Een slechte ontwikkeling vindt hoogleraar educatie en pedagogiek Jan van Tartwijk. “Kinderen die het niet kunnen betalen, worden op achterstand gezet”, zegt hij tegen RTL. Ook wordt er veel druk gelegd op de kinderen. Presteren op hun eigen niveau is kennelijk niet meer goed genoeg. Het zou volgens Van Tartwijk beter zijn als de keuze voor het middelbare schoolniveau pas later wordt gemaakt. “Je hebt nou eenmaal kinderen die zich langzamer ontwikkelen.”

Bron(nen):   RTL Nieuws  Squla