Drie weken niet sporten: wat doet dat met je conditie en spierkracht?

Door de lockdown is voor veel mensen sporten na 17 uur niet meer mogelijk, tenzij je zin hebt om in de duisternis en kou te gaan hardlopen natuurlijk. Wat doet het met je lijf, zo'n sportpauze?

Doordat mensen overdag werken en 's avonds de sportclubs en fitnesscentra gesloten zijn, is het lastig om aan voldoende lichaamsbeweging te komen. Toch merk je niet per se heel veel van een break van drie weken.

"Sporten is altijd gezond, zowel mentaal als fysiek," begint sportarts Guido Vroemen bij RTL Nieuws. "Maar als je maar één of twee keer sport per week, dan merk je na drie weken niets doen niet zo veel aan je conditie en kracht. Sport je daarentegen vier of vijf dagen in de week, dan ga je duidelijk terugval merken als je drie weken niet of nauwelijks kunt trainen."

Het verschilt bovendien per sport hoe groot de terugval is. "Een hardloper die normaal vier minuten doet over een kilometer op de loopband, zal er na drie weken niets doen wellicht tien seconden langer over doen. Maar dat is het dan wel."

Bij krachtsport, zoals gewichtheffen, ligt dat anders. "Als je veel krachtsport doet en je hebt gewichten en toestellen nodig om zware gewichten te tillen, ga je waarschijnlijk in drie weken tijd ongeveer tien procent inleveren", vertelt Vroemen. "Je moet dat percentage zien als een mix van explosiviteit en kracht. Zie het zo: als je normaal één keer honderd kilo kan tillen, je na twee of drie weken niets doen nog maar negentig kilo kan tillen."

De opbouw van spieren en conditie duurt ongeveer even lang als de tijd dat je niets deed. Dus als je nu drie weken niet sport, ben je daarna nog drie weken bezig om weer op het oude niveau te komen. Om fit te blijven adviseert de arts traplopen. "Doe dat een kwartiertje, zo’n drie keer per week, en je bent al een heel eind."  

Bron(nen):   RTL Nieuws