Nike lanceert sporthoofddoek, die Nederlandse al jaren maakt

Met veel tamtam kondigde Nike onlangs de sporthoofddoek aan. De Pro Hijab zit superstrak en is van sterk ademend materiaal gemaakt. Ideaal voor de hitte in het Midden-Oosten. De hoofddoek bedekt hoofd en nek en is uitgebreid getest door atleten met een moslimachtergrond. "Zij vertelden ons waaraan de hoofddoek moet voldoen om beter te kunnen presteren’’, vertelt een Nike-woordvoerder. De hijab komt volgend jaar op de markt. Zeventien jaar geleden klopte de Brabantse ontwerpster Cindy van den Bremen al bij Nike aan met het idee. Kennelijk was het nog te vroeg. "Ze vonden dat ik het zelf maar op de markt moest brengen," zegt ze in het AD. "Jammer dat ze niet wilden samenwerken. Maar het feit dat de drempel voor moslima’s om te sporten hiermee wordt verlaagd, juich ik natuurlijk toe.’’ Van Bremen besloot daarom zelf aan de slag te gaan en verkoopt inmiddels al jaren wereldwijd sporthoofddoeken voor moslima’s onder de naam Capsters.

Bron(nen):   AD