Waarom niemand weet wat de kijkcijfers van Netflix precies zijn

Netflix heeft heel veel abonnees en die kijken samen heel veel series, maar wie precies waar naar kijkt, daarover laat Netflix weinig los.

Bij televisie heb je de kijkcijfers die allesbepalend zijn, ook in de bioscoop wordt succes afgemeten aan het aantal bezoekers van een film, maar bij Netflix ligt dat anders. Je hebt series die online een hype zijn en waarover op social media druk wordt gesproken en je hebt series die lovende kritieken krijgen van recensenten, maar hoeveel mensen ook daadwerkelijk kijken is onbekend.

Daarom is het soms heel verrassend dat Netflix plots de stekker uit een serie trekt (Jessica Jones, Dare Devil). Fans denken dat zulke series heel populair zijn, maar dat is een aanname. Kennelijk vallen de kijkcijfers in werkelijkheid tegen. Reden dat Netflix weinig melding maakt van aantallen kijkers is dat ze er weinig belang bij hebben.

In de bioscoop en zeker op tv zijn de kijkcijfers cruciale informatie voor adverteerders, maar die heeft Netflix niet. Bovendien houdt Netflix nu zelf helemaal de controle over de marketing van een serie. De streamingdienst kan een hype creëren rond een serie zonder dat mensen kunnen zeggen dat het een flop is. Dat weet immers niemand. Tenslotte is het nog zo dat individueel succes niet per se bepalend is voor het totaalaanbod. Een serie kan in een kleine niche heel populair zijn en zo veel nieuwe abonnees trekken, terwijl de kijkcijfers in algemene zin niet gigantisch zijn.

Netflix CEO Reed Hastings zei daarover tegen The Hollywood Reporter: “Het maakt niemand iets uit. In de loop van de tijd zullen waarschijnlijk eerder meer dan minder gaan delen, maar ik denk niet dat het voor de consument veel verschil maakt.”

Bron(nen):   Want