Bijna de helft van de Amerikanen denkt dat God de mens kant en klaar schiep

Bijna de helft van alle volwassen Amerikanen - 46 % - gelooft dat god zo'n tiienduizend jaar geleden de mens schiep. Niks evolutie en afstamming van andere primaten, maar in een klap: de mens. Dit geloof in het Creationsime is begrijpelijkerwijs het sterkst bij die mensen die het meest bij een kerk behoren. Dat blijkt uit een recente peiling van Gallup En dat zijn vaker republikeinen dat democraten. Van de republikeinen gelooft, volgens hetzelfde onderzoek, 58% dat de mens is geschapen. Toch goed om te weten dat half Amerika over dit belangwekkende onderwerp - waar komen we vandaan - een standpunt inneemt dat inmiddels nog maar amper een enkele verdwaasde wetenschapper voor zijn rekening wil nemen. De wetenschap is eensgezind: er was evolutie. Amerika weet dat nog zo net niet.

Bron(nen):   Gallup      

13 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. Korné Soldaat

    Lekker onderzoek weer. Geloof en wetenschap zullen elkaar nooit overtuigen.
    Geloof je, dan staat de schepping boven de wetenschap. Geloof je niet, dan ontken je de schepping en moet je het doen met wetenschap.

    • RhodBerth

      Wat een nonsense, ik geloof, en bovendien vind ik de wetenschap heel belangrijk en goed. De gelovigen die koste wat het kost aan een letterlijke uitleg van het scheppingsverhaal willen vasthouden doen dat in reactie op de mensen die per se uit de wetenschap willen halen dat er geen god is.

      Voor Darwin was het vrij normaal om Genesis allegorisch te nemen.
      Het is jammer dat mensen dat doen, dat christenen dat doen, maar het is ook een menselijke eigenschap.

      (in antwoord op Korné Soldaat)
      • Korné Soldaat

        Wetenschap is zeker belangrijk. Wil ik niets aan af doen. Het is ook geheel eigen aan de wetenschap dat ze de goddelijke schepping verwerpt. Vanuit de kant van de wetenschap gezien moet zij dit ook doen vanwege gebrek aan bewijs.
        En dat is nu precies waar je als Christen boven moet staan. Het gaat om gelóóf in de schepping. Dat, per definitie, niet vatbaar is binnen de wetenschap.
        Het bijt elkaar ook helemaal niet. Het is een andere orde.

        (in antwoord op RhodBerth)
        • RhodBerth

          Een christen geloof niet in de schepping, hij gelooft in God, en in Jezus Christus.
          Dat God de schepper van het heelal is staat voor mij vast. Maar hoe hij dit gedaan heeft? Dat weet ik niet. Daar staat vrijwel niks over in de Bijbel. Ik ben erg nieuwsgierig naar wat de wetenschap ons over het heelal kan zeggen. Ik geloof niet dat we God in het heelal kunnen vinden.

          Het hele idee dat genesis een letterlijke weergave van de manier waarop God de aarde schiep doet totaal geen recht aan de literaire stijl van Genesis 1, en maakt van Genesis een raar sprookje dat in zichzelf niet eens consistent is.

          (in antwoord op Korné Soldaat)
  2. jan bosscher

    En dit soort lieden moeten de beschaving verdedigen

  3. Pieter Guis

    Wat een onzin dat de wetenschap eensgezind is dat de mens via evolutie is ontstaan. E zijn genoeg wetenschappers die dit bestrijden. De wetenschap is slechts eensgezind over het bestaan van evolutie en dan met name micro evolutie, ofwel evolutie binnen soorten. Dit sluit schepping van de mens helemaal niet uit.

    • willemZ

      Wetenschappers die nu nog ontkennen dat de mens een product is van evolutie zijn op de vingers van één hand te tellen. Ze zijn waarschijnlijk overwegend te vinden in de buurt van Staphorst en de Republikeinse binnenlanden van de Verenigde Staten. Waarschijnlijk doet deze opvatting ook nog behoorlijk opgeld in kringen van Islamitische schriftgeleerden.
      Sinds het verschijnen van ‘The Origin of Species’ in 1859 is het besef in brede kringen doorgedrongen, dat de soort homo sapiens zich in geen enkel opzicht onderscheidt van welke andere levensvorm dan ook, of het nu een bonobo of een schaamluis is.
      We zijn allemaal gewoon een product van evolutie en daar is hoe dan ook geen goddelijk ingrijpen, noch creationistische goocheltruc aan te pas gekomen.
      Het zou fijn zijn als dit besef nu ook eens doordringt tot de believers. Dat zou namelijk aanleiding kunnen zijn tot een fikse portie bescheidenheid en deemoed. Wellicht zou het ook tot wat meer respect voor de aarde en alles wat daarop leeft kunnen leiden. Met name in kringen van gelovigen mis ik dat nogal eens.
      Beste Pieter Guis: we zijn slechts passanten; toevallige levensvormen in een nagenoeg oneindige kosmos die te groot is voor onze kennis en bevattingsvermogen. Daarom en om geen enkele andere reden maken jullie je wijs dat er zoiets als een god bestaat en dat wij als soort uitverkoren zijn!

      (in antwoord op Pieter Guis)
      • Karel Kritisch

        Je denkt nogal in stereotypen qua wat gelovigen betreft, en dat is jammer. Er zijn ook veel gelovigen die menen dat religie en wetenschap twee verschillende werelden zijn. Dit stuk op WIK gaat enkel over mensen die de bijbel letterlijk nemen. In mijn opinie nogal vreemd standpunt. Religie kan zijn als de donkerste winternacht of de lichtste zomerdag, zo verschillend zijn de opvattingen. Maar religie is ook een bron van zingeving. De wetenschap kan op veel vragen ons een antwoord geven maar kan ons geen zingeving bieden. Ook atheisten hebben behoefte aan zingeving en zij vinden dit ook niet in de wetenschap zelf. Alleen de nihilist (die in ieder mens zo nu en dan opduikt) met zijn onverschilligheid, zijn zinloosheid, beschouwd de wereld enkel als toeval.
        Kan het niet zijn dat de hele kosmos evolueert, en dat leven een logisch gevolg is? Ik zou je graag aanraden dit zeer Interessante filmpje: Through the wormhole, is the universe alive (puur wetenschappelijk)

        (in antwoord op willemZ)
        • willemZ

          Zingeving gaat prima zonder de aanname van een god.

          (in antwoord op Karel Kritisch)
          • Karel Kritisch

            Dat is verder ook prima. Maar bedenk wel dat de definitie van het woord ‘God’ nogal eens verschilt en geloof in God is vaak niet een bewuste keuze, het overkomt je of je bent er van jongs af aan mee groot gebracht. Geloof is dan ook niet puur rationeel.

            (in antwoord op willemZ)
  4. Tdo Steen

    Help! Creationisten op welingelichte kringen gespot!

  5. Patrick Schul

    Zulke wanhoopspogingen van Pieter Gas en de Heer Soldaat zijn in naam van hun gevreesde God, – zij danken hun ouders/ en opvoeders voor de giftbeker.die ze één zekerheid heeft meegegeven, en gaan daar waarschijnlijk nog dagelijks voor op de knieën. God bestaat ! Tegen dit soort creationisten en ander onkruid, is gezond verstand niet opgewassen.. Het is wel dapper van ze dat ze zich in Amerika nog niet hebben aangemeld bij een tea party, Of bevinden ze zich in het hier nog overgebleven Urker bolwerk ?

Reacties niet toegestaan