Onderzoekers ontdekken virus bij vleermuizen dat nauw verwant is aan Covid-19

dinsdag, 12 mei 2020 om 17:06
Wetenschappers hebben bij vleermuizen een coronavirus gevonden dat zeer nauw verwant is aan SARS-CoV-2, zoals het virus, dat nu overal ter wereld voor ellende zorgt, officieel heet.
Het is volgens de onderzoekers het zoveelste bewijs dat dergelijke virussen prima in de natuur kunnen ontstaan. Ze analyseerden 302 samples van 227 vleermuizen, allemaal afkomstig uit de Chinese provincie Yunnan. Het coronavirus RmYN02 blijkt 93,3 procent van zijn genoom te delen met SARS-CoV-2 en één gen in het bijzonder, 1ab genaamd, komt voor 97,2 procent overeen. Het is de beste match tot nu toe. Ook mutaties waarbij genetisch materiaal in het virale genoom terechtkomt, komen overeen, wat duidelijk maakt dat veranderingen in de ontwikkeling van het virus op natuurlijke wijze tot stand kunnen komen.
"Onze studie bevestigt opnieuw dat vleermuizen belangrijke natuurlijke reservoirs zijn van coronavirussen en op dit moment al nauwe verwanten van SARS-CoV-2 herbergen. Als we meer soorten onderzoeken zullen we virussen ontdekken die nog nauwer verwant zijn. Mogelijk vinden we de directe voorvaderen van Covid-19. Daarmee komen we veel meer te weten over hoe het virus is opgedoken bij mensen," schrijft het onderzoeksteam.
Bron(nen): Science Alert