Nieuwe varkensgriep ontdekt die tot pandemie kan leiden

dinsdag, 30 juni 2020 om 11:55
anp 413979601
Chinese onderzoekers hebben een nieuwe varkensgriep ontdekt die mogelijk tot een pandemie kan leiden. Het gaat om het G4-virus dat afstamt van H1N1 dat in 2009 nog een wereldwijde uitbraak veroorzaakte.
Dat blijkt uit een studie die in vakblad PNAS verscheen. "Het virus bezit alle cruciale kenmerken om mensen te kunnen besmetten," zeggen de onderzoekers van de Chinese universiteiten die het onderzoek uitvoerden.
De wetenschappers namen tussen 2011 en 2018 zo'n 30.000 tests af bij varkens in Chinese slachthuizen en isoleerden zo 179 verschillende varkensgriepvirussen. G4 bleek het meest besmettelijk, vermenigvuldigde zich in menselijke cellen en veroorzaakte bij fretten ernstigere symptomen dan de andere virussen.
Meer dan een op de tien slachthuismedewerkers in China heeft al antistoffen tegen het virus. Het virus springt dus over van varken op mens, maar (nog) niet van mens op mens. "We zijn bezorgd dat de menselijke infecties ertoe leiden dat het G4-virus zich verder aanpast en dat de kans dus toeneemt op een menselijke pandemie," schrijven de onderzoekers.
Hoofd veterinaire geneeskunde aan Cambridge, James Wood, zegt tegen The Guardian: "Laat de studie ons eraan herinneren dat we op onze hoede moeten zijn voor nieuwe dierlijke virussen die bij mensen een pandemie kunnen veroorzaken."
Bron(nen): The Guardian