Dit is het beste tijdstip om te eten als je wil afvallen

Wie een paar pondjes kwijt wil, moet natuurlijk vooral mínder eten, maar mogelijk kan het moment waarop je iets in je mond stopt ook een steentje bijdragen, zo blijkt uit een nieuwe overzichtsstudie.

Meerdere studies wijzen erop dat ons lichaam calorieën mogelijk efficiënter verbruikt als we ze in de ochtend consumeren in plaats van in de avond, beginnen de onderzoekers van de universiteit van Aberdeen hun samenvatting. Dat zou met onze biologische klok te maken kunnen hebben. Die reguleert ons slaapritme, maar regelt bijvoorbeeld ook de momenten waarop we honger hebben of onze stofwisseling het meest actief is, aldus de wetenschappers.

Verstoord ritme
Experimenten met proefpersonen, die bijvoorbeeld minstens 25 procent van hun calorieën ‘s avonds of ‘s nachts aten, tonen aan dat ons lichaam inderdaad liever heeft dat we overdag eten. Bij de nachtelijke eters veranderde namelijk de hormoonspiegel van allerlei belangrijke hormonen, die onze trek, energiehuishouding en het glucosegehalte reguleren, zoals insuline, leptine en cortisol.

Theoretisch gezien kunnen deze veranderingen leiden tot meer trek en een lager energieniveau overdag, waardoor je meer eet en minder verbrandt.

Overgewicht
Andere studies brengen het laat op de avond eten al langer in verband met overgewicht en obesitas, schrijven de Schotse onderzoekers, terwijl vroege eters juist gemakkelijker gewicht verliezen.

Dat heeft mogelijk eveneens met onze biologische klok te maken, die je in de war schopt als je laat op de avond veel eet. Je zou daardoor de dag erna vermoeider kunnen zijn en dus minder actief. Maar het kan ook komen doordat mensen die het ontbijt overslaan simpelweg meer gaan snacken ‘s avonds. Wetenschappers weten het niet precies, maar ze denken wel dat veel eten in de ochtend in plaats van in de avond mensen meer energie geeft gedurende de dag en dat ze daardoor meer bewegen.

Een recente studie heeft ook veranderingen gevonden in het beloningscentrum in de hersenen bij wie vooral ‘s ochtends veel eet, besluiten de onderzoekers. Die beloningsreactie zou dan sterker worden, waardoor je minder snel te veel eet en gemakkelijker afvalt.

De conclusie zou dus kunnen zijn: eet meer calorieën ‘s ochtends en minder ‘s avonds. Verwacht er geen wonderen van, maar misschien helpt het een beetje.

Bron(nen):   Science Alert