Profiteren van de allergie van anderen

De angst voor voedselallergieën is, zeker in de Verenigde Staten, volledig uit de hand gelopen en dat is niet zo maar vanzelf gegaan. In een spannend en goed onderbouw artikel beschrijft Meredith Broussard op Slate hoe een kleine groep ouders en wetenschappers erin in is geslaag de angst voor bijvoorbeeld notenallergie tot duizelingwekkende hoogte op te voeren, om daar vervolgens zelf de financiële vruchten van te plukken.
Er sterven ieder jaar meer mensen door blikseminslagen dan aan de gevolgen van een voedselallergie. Toch wordt er met geld gesmeten om allergische reacties bij kinderen te voorkomen – fabrikanten van kaas worden bijvoorbeeld verplicht te vermelden dat hun product melk bevat.  Ja hoor: pas op, deze kaas bevat melk!
Veel van de informatie waarop de angst voor voedselallergie is gebaseerd, is afkomstig van de non-profitorganisatie FAAN uit Fairfox, die lobbiet voor betere bescherming. Minder bekend is dat veel van het onderzoek naar allergie wordt gefinancierd door FAAN. De wetenschappers krijgen hun geld dus van een organisatie die belang heeft bij alarmerende uitkomsten.
Een nieuw wetsvoorstel is in behandeling dat tientallen miljoenen vrijmaakt voor voorlichting over voedselallergie, maar de Amerikanen zouden zich moeten afvragen of dat geld wel goed is besteed. "Een kleine groep mensen manipuleert het wetenschappelijke beeld van voedselallergie, overdrijft het gevaar en profiteert van de stroom aan particuliere donaties en overheidsgeld."

Bron(nen):   Slate