Internet vermoordt verhalen vertellen

Ons lezen in het digitale tijdperk wordt bepaald door de klik, de tweet, de e-mail, de sms, het blog. Alleen al het jargon laat zien dat het hele karakter van ons moderne lezen en schrijven is veranderd. Het moet allemaal snel, kort en puntig, want er is al weer een volgende boodschap die onze aandacht opeist. Onderzoekers van Microsoft hebben zelfs uitgedokterd dat we 24 minuten nodig hebben om na het lezen van een e-mail hetzelfde concentratieniveau te bereiken als voor het lezen ervan.
Het merkbare gevolg is dat de rust kwijtraken om een mooi verhaal te lezen, schrijft Ben Macintyre in The Times. Vertellingen en sprookjes zijn langzamerhand bedreigde diersoorten die bescherming verdienen. We moeten vrezen voor ‘een anorexia-cultuur’. Het is immers moeilijk voor te stellen dat de bijbel zou zijn geschreven door een twitteraar.
Het gaat om een groot verlies want verhalen zijn de bakermat van onze cultuur. Gek genoeg is onze fascinatie voor de levens van anderen nog steeds groot, misschien wel groter dan ooit. Maar internet kan niet in de behoefte voorzien. Nog niet, denkt Macintyre. Want uiteindelijk zal er een vorm gevonden moeten worden die het mogelijk maakt ook met moderne digitale communicatiemiddelen te genieten van een goede vertelling.

Bron(nen):   The Times