Lessen over slaap

Uit de New Scientist:
Hoe kan je zorgen dat je leert in je slaap?
Beste regel : ga slapen meteen nadat je iets hebt geleerd.
Wat is beter: een lange nacht of korte slaapjes?
Het heeft allebei nut. Je knapt verrassend op van slaapjes van tien minuten. Een uurtje slaap ‘s middags is ook aantoonbaar nuttig. Maar vanwege de REM-slaap moet je ook uren achter elkaar slapen: de REM-slaap treedt alleen op bij echt slapen en we hebben hem nodig voor het verwerken van herinneringen.
Is het waar dat je van te weinig slaap dik wordt?
Het is in een onderzoek aangetoond dat vrouwen die te korte nachten slapen gemiddeld 15 procent dikker waren. Maar daarmee staat nog niet vast dat er sprake is van oorzaak en gevolg. Meer onderzoek is nodig.
Waarom worden we van te wenig slaap zo humeurig?
Het zou kunnen dat de REM-slaap zorgt voor de verwerking van emoties. Dat zou kunnen verklaren waarom we naar doen als we te weinig hebben geslapen.
Hoe komt het dat slaap ons geheugen verbetert?
Volgens recent onderzoek wordt ons korte termijn geheugen van de  hippocampus verplaatst naar de cortex. Daardoor ontstaat ruimte in het werkgeheugen
Er is meer: volg de link.

 

Bron(nen):   New Scientist