Gewaagde voorspelling: ‘Intelligent buitenaards leven voor 2040 ontdekt’

Over een kwart eeuw hebben SETI-onderzoekers (Search for Extraterrestial Intelligence) niet maar een paar duizend sterrenstelsels bekeken, maar ongeveer een miljoen. “En dat is misschien wel genoeg om iets te vinden”, aldus Seth Shostak tijdens een NASA-symposium bij Stanford University in Californië.

“Van de 5 sterren is er minstens 1 die een in potentie levensvatbare planeet heeft. Dat is een heel hoog percentage. Dat betekent dat we alleen al in ons melkwegstelsel kunnen rekenen op miljarden werelden die op de aarde lijken.”

Volgens Shostak en zijn collega’s is op z’n minst op een paar van deze planeten intelligent leven te vinden. En met intelligent leven bedoelt hij wezens die het vermogen hebben ontwikkeld om elektromagnetische signalen de kosmos in de sturen.

Een en ander hangt wel af van de subsidie die aan SETI wordt verstrekt. Maar niet helemaal, omdat ook andere wetenschappers zich bezig houden met de zoektocht naar buitenaards leven. Er wordt bijvoorbeeld gezocht naar simpele levensvormen en de technologie om dat te doen wordt steeds geavanceerder. “Alles bij elkaar hebben we een grote kans op succes in de komende 20 jaar”, zegt Shostak.

Bron(nen):   Live Science

1. De Staatsburger

Dat zou ik ook zeggen als ik bij SETI zou werken. In werkelijkheid is het heelal zo groot en leeg dat de kans om eventueel buitenaards leven te ontdekken verwaarloosbaar klein is.

• Karel Kritisch

Dat is natuurlijk onzin. Statistisch is de kans zeer groot dat er nog miljarden andere werelden zijn. We zullen ze dus mogelijk kunnen zien. Maar inderdaad door de enorme afstanden zullen we geen contact met ze kunnen leggen. Je kunt dus prima een vergevorderde beschaving zien die zijn planeet al 100.000 jaar verlicht maar er is geen contact mee te leggen. Dus de kans dat we ze ontdekken is met de huidige en aankomende techniek best groot, dat we met ze in contact kunnen komen is inderdaad verwaarloosbaar klein. Elke maand worden er wel nieuwe planeten ontdekt.

(in antwoord op De Staatsburger)
  2. Dead Silence

Vanuit de ongekend grote aantallen sterrenstelsels, dus sterren en aantal met een planetenstelsel is er vrijwel zeker leven op een andere planeet in het heelal. Dat ontdekken met hedendaagse of nabij toekomstige middelen acht ik nihil. Dat anderen ons allang hebben ontdekt geloof ik veel eerder.

• RhodBerth

Dat is er vanuit gaande dat onze hypotheses over de condities voor leven kloppen. En aangezien we buiten de aarde nog nooit een andere planeet met leven hebben ontdekt, is het zeer voor de hand liggend dat er nogal wat mankeert aan onze hypotheses.

Maar blijf maar zoeken!

(in antwoord op Dead Silence)
      • Karel Kritisch

Nou dat is echt nog te vroeg. We kennen nu ongeveer nog maar zo’n 1000 exoplaneten.

Wat is ‘te vroeg’?

(in antwoord op Karel Kritisch)
          • Karel Kritisch

Aangezien we net begonnen zijn met ontdekken is het veelte vroeg om stellen dat hypotheses niet zouden kloppen. Columbus is ook niet gestopt met zoeken naar Indië net voorbij de Azoren.

• RhodBerth

Ik schreef ook niet dat ze niet kloppen, ik schreef dat het voor de hand ligt dat ze niet kloppen, maar dat we gewoon door moeten zoeken.

De hypotheses zijn prima als werkvorm, we moeten toch wat. Maar met die hypotheses moeten we wel bescheiden zijn. Sommige mensen/wetenschappers doen alsof ze al helemaal weten hoe het zit, en dat er enkel nog een planeetje in hun puzzeltje moet passen dat voldoet aan de criteria die zij gesteld hebben.

Maar inderdaad: wel door blijven zoeken! En dat deed Columbus, en hij vond van alles, en niks voldeed aan zijn hypotheses. (Hij was niet in India, maar in Amerika)

(in antwoord op Karel Kritisch)

Dan zijn we het eens!

• Karel Kritisch

Wij zullen waarschijnlijk nooit in contact komen met buitenaardse beschavingen vanwege de afstanden maar we kunnen ze wel waarnemen waarschijnlijk: http://www.astronomie.nl/#!/actueel/nieuws/_detail/gli/nieuw-type-telescoop-kan-mogelijk-buitenaards-leve/

(in antwoord op Dead Silence)
  3. Sam Klepper

Frappant dat mensen atheïstish worden omdat ze geen enkel bewijs hebben kunnen vinden voor het bestaan van een God maar wel geloven dat aliens/ET zouden kunnen bestaan, terwijl daar wetenschappelijk gezien ook nog geen bewijs voor is.

• Karel Kritisch

Daar is niks frappant aan. Het is trouwens onzin dat gelovigen niet in buitenaards leven kunnen geloven. Maar goed daar gaat het niet over. Als je ervan uit gaat dat door prebiologische replicatie leven ontstaan is en dat dat zich verder ontwikkeld middels evolutie dan is het logisch om te denken dat dat elders in de kosmos ook gebeurt. Het zou eerder frappant zijn om te denken dat wij een uitzondering zouden zijn. Natuurwetten gelden immers overal.

(in antwoord op Sam Klepper)
    • Rricchh

Dat is een kwestie van logisch nadenken. Ik heb uitgerekend dat wanneer er op 0,1% tot 1% van de planeten leven zou bestaan dat er dan op 500.000.000.000.000.000.000 planeten intelligent leven zou bestaan. Het zou dan wel héél raar zijn dat wij hier de enige zouden zijn.

(in antwoord op Sam Klepper)

Als……

En als we morgen de ark van noach vinden, dan blijkt ontegenzeggelijk dat de bijbel letterlijk waar is.

Maar waarschijnlijk vinden we morgen geen ark en geen aliens.

Overigens moest ik wel een beetje grinniken om ‘uw berekening’. We hebben 1 planeet met leven en intelligent leven gevonden, en op basis daarvan heeft u al berekend op hoeveel planeten er leven is en op hoeveel van die planeten er dan weer intelligent leven zou zijn?

• Rricchh

We vinden morgen geen aliens omdat de afstanden tussen planeten nagenoeg onoverbrugbaar zijn voor mensen en we daarom nog weinig planeten hebben kunnen bezoeken en dus geen leven hebben kunnen vinden en dus kun je redelijkerwijs niet nu al zeggen dat er verder geen leven is in het Universum.

God zou zogenaamd overal op deze planeet aanwezig moeten zijn maar hij is in de geschiedenis van de wereld nog nooit ergens gezien.

Het hele Universum bestaat uit dezelfde stoffen als hier op aarde, doe daar de juiste temperatuur bij, wat water en er ontstaat leven, zo simpel is ‘t, anders waren wij hier toch ook niet geweest?

• RhodBerth

God zou op deze planeet aanwezig moeten zijn? Zeus wellicht, maar niet de god waar de monotheistische religies in geloven. Die geloven dat je god net zo min op de planeet zult vinden als dat je Bill Gates in Windows 95 zult vinden.

“Het hele Universum bestaat uit dezelfde stoffen als hier op aarde, doe daar de juiste temperatuur bij, wat water en er ontstaat leven, zo simpel is ‘t”

Doe ‘ns voor…

“anders waren wij hier toch ook niet geweest?”

Wat een circelredenering, je lijkt wel een gelovige 😉

1. god heeft de bijbel geschreven
            2. in de bijbel staat dat god bestaat
            3. god bestaat

1. als je water en temperatuur bij elkaar doet krijg je leven
            2. wij leven
            3. dus krijg je leven door water en temperatuur bij elkaar te doen, zo simpel is het.

De hele discussie is juist dat sommige mensen ontkennen dat het leven ontstaat door ‘water en temperatuur bij elkaar te doen’, en dat daar een ‘god’ voor nodig is.

Zolang zij niet hebben bewezen dat god bestaat en jij niet hebt bewezen dat water en temperatuur ‘zo simpel’ tot leven hebben geleid, staat het gewoon 0-0.

En al het geneuzel over aliens is net zo filosofisch zolang we geen aliens hebben gezien als het gepraat over god theologisch is zolang we god niet hebben gezien.

En tot die tijd ben jij gewoon een alien gelovige 😉

• Rricchh

Het staat 0-0, ja zeker, maar dan alleen in jouw hoofd. In mijn ogen is het geen wedstrijd want religie doet niet eens mee met de race, tenminste niet in mijn hoofd. God, religie dus, staat bij mij met minstens 10 punten achter of er nu aliens bestaan of niet.

• RhodBerth