Een nacht niet slapen helpt bij het verwerken van een trauma

Slaap is belangrijk voor een mens. Slaap is o.a. van invloed op je geheugen. Er zijn aanwijzingen dat bepaalde patronen van hersenactiviteit die informatie opslaan in je geheugen herhaald worden tijdens de REM-slaap.

Een tekort aan slaap kan leiden tot geheugenproblemen en het ontstaan van valse herinneringen. Een voordeel daarvan zou kunnen zijn dat slaapdeprivatie (een tijd niet slapen) voorkomt dat mensen die een traumatische gebeurtenis meemaken de herinneringen aan deze gebeurtenis opslaan.

Japanse onderzoekers selecteerden 28 studenten en verdeelden die in 2 groepen: beide groepen kregen 14 videoclips in een willekeurige volgorde te zien. Alle clips toonden een straat gezien door de ogen van een autobestuurder. Zeven clips toonden beelden van een veilige rit, maar de andere 7 eindigden met een ernstig ongeluk, doordat er plots een fietser of een andere auto de weg op reed. Daarna moest groep 1 de hele nacht wakker blijven, terwijl groep 2 gewoon mocht slapen.

‘s Anderendaags werd nagegaan: (1) of de studenten afbeeldingen herkenden die ze eerder hadden gezien in een clip; (2) hoeveel angst iedere afbeelding opriep; en (3) of ze een huidreactie vertoonden bij het zien van de afbeeldingen. Dezelfde tests werden nog eens uitgevoerd na 3 en na 10 dagen.

De onderzoekers vonden geen verschil in de herkenning van afbeeldingen en de angst- en huidreactie er op na 1 dag, maar de groep die een nacht niet geslapen had herkende de afbeeldingen na 10 dagen niet vaker dan je op basis van toeval zou verwachten. De groep die wel geslapen had herkende de afbeelding na 10 dagen nog altijd en ze riepen ook nog steeds angst en een huidreactie op. Bovendien was er sprake van generalisatie. Niet alleen de afbeeldingen uit een clip die eindigde met een ongeluk riepen angst op, maar ook plaatjes van veilige autoritten deden dat. Na 1 dag was dat ook bij de groep die niet geslapen had het geval, maar na 3 dagen was er bij hen geen spoor meer van generalisatie.

Over een slapeloze nacht na een vervelende gebeurtenis hoef je je dus niet druk te maken. Het kan je veel nachtmerries in de toekomst besparen.

Bron(nen):   The Guardian  Biological Psychiatry