Muizen raken meer gestrest van mannen dan van vrouwen

door Admin
dinsdag, 29 april 2014 om 6:31
Zet twee muizen in een kooi, laat de een door een man onderzoeken en de ander door een vrouw en de uitkomsten van het onderzoek zijn totaal verschillend, schrijft De Volkskrant op basis van een artikel in Nature. Proefdieren die in het laboratorium met een mannelijke onderzoeker te maken krijgen, raken zo gestrest dat zich in hun lichaam andere processen voordoen, dan wanneer zij een vrouwelijke wetenschapper aan hun kooi krijgen.
Zweedse en Canadese wetenschappers schrijven in het vakblad Nature Methods dat het geslacht van de onderzoekers zoveel uitmaakt voor de studieresultaten dat laboratoria dat in hun studieverslag moeten rapporteren. Het verklaart volgens hen waarom beloftevol onderzoek bij proefdieren zo vaak een afwijkend resultaat oplevert als het door een tweede onderzoeksgroep wordt herhaald.
Het effect van de mannelijke onderzoekers heeft te maken met hun lichaamsgeur. Bepaalde chemische stoffen worden door mannen in een hogere concentratie uitgescheiden. Toen de onderzoekers T-shirts in de kooien legden die de nacht ervoor door de mannelijke en vrouwelijke onderzoekers waren gedragen, zagen zij bij de dieren hetzelfde effect op het stressniveau.