Voorkeur voor partner met vergelijkbaar DNA

Mensen vertonen meer genetische gelijkenis met hun echtgenoten dan met een willekeurig ander individu uit dezelfde bevolkingsgroep, zo blijkt uit een nieuwe studie. Wetenschappers wisten al dat mensen de neiging hebben om te trouwen met iemand met vergelijkbare kenmerken, zoals religie, leeftijd, ras, inkomen, lichaamsbouw en opleiding. Dat fenomeen noemt men ‘assortatieve partnerkeuze’. Nu is voor het eerst aangetoond dat dit ook geldt voor de genen.

De wetenschappers onderzochten het genoom van 825 blanke niet-Latino Amerikaanse koppels. Daaruit bleek dat mensen meer kans hebben om partners met hetzelfde DNA te kiezen.

De onderzoekers vergeleken ook de grootte van het effect van de genetisch assortatieve partnerkeuze met dat van de assortatieve partnerkeuze qua opleiding, waar meer onderzoek naar gedaan is. Het genetisch effect bleek een derde te zijn van het effect van de opleiding.

Bron(nen):   Science Daily

1. Meester Proper

Neef en nicht, dat vrijt allicht.

2. kletsmajoor

Opvallend, omdat, voorzover ik weet, een partner met andere genen voor grotere genendiversiteit zorgt en daarmee voor gezondere kinderen.