Nieuw soort planeet ontdekt: de mega-aarde

dinsdag, 03 juni 2014 om 13:11
Astronomen hebben een rotsachtige planeet ontdekt, die 17 keer zo zwaar is als de aarde. De planeet is helemaal van vaste materie en veel groter dan de tot nu gevonden superaardes. Het wordt dus een mega-aarde, Kepler 10-c genaamd. Lang werd gedacht dat zo'n grote planeet onmogelijk uit vaste materie kan bestaan, omdat normaal gesproken een planeet naar mate hij groter wordt steeds meer waterstofgas opslaat en verandert in een gasreus, zoals Jupiter. ''Dit is de Godzilla van de aardes'', zegt onderzoeker Dimitar Sasselov van Harvard. ''Maar in tegenstelling tot het monster uit de film heeft Kepler-10c positieve implicaties voor het leven.'' De mega-aarde is ongeveer 11 miljard jaar oud. Dat betekent dat de planeet minder dan 3 miljard jaar na de Big Bang is gevormd. ''Kepler-10c maakt duidelijk dat rotsachtige planeten veel eerder zijn gevormd dan we dachten. En als je rotsen kan maken, kun je leven maken,'' zegt Sasselov. Kepler-10c is al eerder ontdekt, maar astronomen dachten dat de planeet veel lichter was. De diameter is 2,3 keer zo groot als die van de aarde. De planeet cirkelt in 45 dagen rondom een op de zon lijkende ster. Hij staat 560 lichtjaren bij ons vandaan. De verwachting is dat er meer mega-aardes worden gevonden.
Bron(nen): Science Daily