Slaapmutsje is niet goed voor je nachtrust

Volgens wetenschappers helpt een glaasje alcohol wellicht om in slaap te komen, maar is het schadelijk voor de kwalitiet van je slaap. Volgens een studie leidt het nuttigen van alcohol vlak voordat je in slaap valt ertoe dat je de eerste helft van je slaap in een diepe slaap valt. De tweede helft van je nachtrust wordt echter continu onderbroken. Het gevolg hiervan is dat mensen die alcohol hebben gedronken vlak voordat ze in slaap vielen sneller wakker worden dan als ze dit niet hadden gedaan. Daarnaast wijzen de wetenschappers er op dat deze vorm van slapen op de lange termijn schadelijk kan zijn voor je gezondheid.

Tijdens het onderzoek kregen de vrijwilligers voordat ze gingen slapen een dosis pure alcohol. Vervolgens gingen ze slapen en tijdens hun slaap werd hun hartslag gemeten en hun zenuwstelsel onderzocht. Daarbij werd gekeken naar het effect van alchohol op het parasympatisch en orthosympatisch zenuwstelsel. Het parasympatisch zenuwstelsel is actief wanneer het lichaam in een staat van rust en herstel zit en het orthosympatisch zenuwstelsel is actief wanneer het lichaam arbeid wilt verrichten.

Het advies van de wetenschappers is dat een zeer kleine hoeveelheid alcohol sommige mensen kan helpen om sneller in slaap te komen. Grote hoeveelheden alcohol voor het slapen gaan zijn echter zeer schadelijk voor de gezondheid.

Bron(nen):   Daily Mail