Intermittent fasting helpt niet bij afvallen.

Intermittent fasting wordt niet alleen aanbevolen om af te vallen. Er wordt gezegd dat het een hele reeks andere wonderbaarlijke effecten heeft, zoals het voorkomen van hart- en vaatziekten en het verlengen van het leven. De meest voorkomende varianten zijn de "5:2 vasten", waarbij je twee dagen per week helemaal niets eet, en de "16:8 methode". Je eet acht uur, bijvoorbeeld tussen 12.00 en 20.00 uur – de rest van de tijd zijn alleen water en andere dranken zonder calorieën toegestaan. 

In april stonden de resultaten van een grote studie in de New England Journal of Medicine die grote vraagtekens zet bij de effectiviteit van dit dieet. In het experiment werden 139 patiënten met overgewicht in twee groepen verdeeld: de een kreeg een conventioneel caloriearm dieet, de ander kreeg precies dezelfde calorie-inname, maar mocht alleen eten tussen 08.00 en 16.00 uur. De proefpersonen moesten elk hun maaltijden fotograferen om hun discipline te bewaken. Het experiment liep een jaar. Beide groepen verloren veel gewicht, maar het verschil tussen de twee diëten was niet significant. Bovendien was er ook niet veel verschil te merken in hun BMI, tailleomtrek of percentage lichaamsvet. “Veranderingen in gewicht waren niet significant verschillend in de twee groepen na de periode van 12 maanden”, schreven de onderzoekers.

De conclusie die uit dit experiment moet worden getrokken: het was de verminderde calorie-inname die het gewichtsverlies veroorzaakte, de tijden deden er niet echt toe.

Bron(nen):   Die Zeit